Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vědomí potřeby informací

Vědomí potřeby informací, které manažer potřebuje ke své práci je jedním ze stěžejních aspektů jeho kompetence. Definovat informační potřebu ovšem vůbec není jednoduché a v mnoha ohledech je klíčovým problémem nejen řešení problémů, ale především navrhování pružných informačních systémů. Informační potřeba není pevně daná, ale závisí na několika provázaných okolnostech. Hlavní z nich jsou:
1) Zastávané místo a role v rámci organizace a z ní vyplývající typy problémů;
2) Kognitivní styl, který specifikuje množství a charakter vnímaných problémů;
3) Znalosti a hodnoty řešitele, ze kterých se odvíjí způsob řešení;
4) Charakter organizace a její kultura, která vymezuje styl práce a využití znalostí ;
5) Schopnosti manažera využívat informační zdroje (vč. dovedností využívat informační technologii).
1) Zastávané místo a role jsou spojovány s hierarchií řízení a charakterem typických problémů se kterým se manažeři setkávají. Situace je schematicky znázorněna na obrázku 3.4 . Každý manažer se setkává větší či menší měrou s dobře strukturovanými problémy, pro které lze informační potřebu dobře stanovit, v případě úloh dokonce dopředu. Zejména u opakovaných úloh pak lze navrhovat databáze, které pokrývají informační potřeba, spojené s jejich řešením. Větší či menší měrou se ovšem setkává také s novými, dosud neřešenými problémy a také s problémy málo či špatně strukturovanými. Poměr mezi nimi se mění v závislosti na úrovni řízení.

Pro řešení částečně nebo dokonce špatně strukturovaných problémů se ovšem informační potřeba nedá dost dobře určit dopředu a vynořuje se až v průběhu samotného řešení. To klade vysoké nároky na manažery - nejen na schopnosti řešit problémy, ale na podporu řešení informacemi. Podotkněme, že to nejsou pouze data dosazovaná do modelů, které představují řešení. Jedná se především o informace, které dovolí porozumět problému a rozvíjet znalosti, které jej umožní řešit. Úsilí zajistit informace pro řešení problémů je nedílnou, i když často nepochopenou či nedoceněnou součástí řešení problémů. Je při tom nutné vyhledávat informace s nejrůznějších zdrojů, od komunikace se spolupracovníky, přes knihovny až po počítačové databáze...

Žádné komentáře:

Okomentovat