Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Úspory z rozsahu a ze sortimentu.

Úspory z rozsahu
- vznikají, pokud jednotkové náklady v dlouhodobém období se snižují zvyšujícím se výstupem
- měří se v %
o procentní změna v nákladech / procentní změna výstupu
o tento poměr musí být menší jako 1, jinak úspory z rozsahu neexistují.

Úspory ze sortimentu
- jsou úsporami ze sdružené produkce
- existují, pokud jsou náklady ze sdružené produkce nižší než produkční náklady dosahované individuálně.
o tedy pokud platí např.: C(Q1,Q2) < C(Q1) + C(Q2)
§ Q1,2- dva různé produkty

Pro bankovní podnikání s více produkty znamenají nákladové komplementarity úroveň, do které se mohou náklady fin.produktu měnit s úrovněmi jiných produktů či služeb.

Úspory z rozsahu v multiproduktové firmě.

- V multiproduktové firmě měříme výstup Q získáním agregovaného ukazatele výstupu.
- Řešení je založeno na změnách celkových nákladů ke změnám v objemu výkonů.
- Tento vztah je označován jako průměrné paprskové náklady.

Technické inovace a úspory z rozsahu.

- nastávají tehdy, je-li daná množina vstupů schopná vyprodukovat větší výstup.
- může být úzce svázána s úsporami z rozsahu.

Žádné komentáře:

Okomentovat