(etapy strategického řízení, koncepce hodnotového řetězce, koncepce strategického utváření pozice na trhu, koncepce vztahových veličin, strategické řízení nákladů a kalkulace nákladů založená na činnostech)
- strategické řízení nákladů je analýza nákladů v širším kontextu
- info o nákladech se užívají k tvorbě vyšších forem strategií s cílem získat dlouhodobější strategickou výhodu
Etapy strategického řízení
formulace strategií
z účetních informací je sestavena finanční analýza a z ní pak navrhnuta strategie
předávání zvolených strategií organizaci
zvolená strategie je přenesena do účetnictví
tvorba taktik zavádění zvolených strategií
vytváří se a zavádí do praxe taktiky celkové strategie vše pomocí finanční analýzy
tvorba a zavádění mechanizmů řízení
pomocí účetních výkazů je kontrolováno zda došlo k naplnění strategických cílů
Koncepce hodnotového řetězce
- při str. řízení nákl. vyžaduje efektivní řízení širší záběr zahranující okolí společnosti. Takový záběr je typický pro koncepci hodnotového řetězce.
Hodnotový řetězec
- je sada navazujících činností vytvářející hodnoty, počínaje zdroji surovin přes dodavatele součástek až ke konečnému uživateli. Jde o zaměření pozornosti na okolí společnosti, přičemž každá společnost je chápána v kontextu celého řetězce činností vytvářejících hodnoty, jehož je jen jednou součástí.
Manažerské účetnictví se naproti tomu zaměřuje na situaci uvnitř B - na jednotlivé procesy, funkce, produkty a klienty, sleduje tedy přidanou hodnotu.
Koncept přidané hodnoty má ze strateg. hlediska 2 nedostatky:
- s analýzou nákl. se začíná až v okamžiku nákupu
o zbavujeme se možnosti využít vztahy s dodavateli
- s analýzou nákl. se končí už v okamžiku prodeje
o zbavujeme se příležitostí využít vztahy s klientskými společnostmi
Žádné komentáře:
Okomentovat