Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

10. STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ

Posloupnost rozhodování předcházejících zpracování podnikatelského záměru organizace
Strategické plány pracují s dlouhým časovým horizontem (několik let), týkají se organizace jako celku a jsou málo podrobné. Operativní plány jsou detailní, v krátkodobém časovém horizontu (dny) upravují činnost jen malé části organizace.
Posloupnost rozhodování, směřujícího ke zpracování podnikatelského záměru je následující:
§ analýza situace v oboru, ze které vyplyne seznam potenciálních příležitostí a hrozeb - management firmy si zvolí příležitosti, kterých chce dosáhnout, a hrozby, jimž se musí vyvarovat
§ analýza výchozí situace pro strategické plány je prováděna jako SWOT analýza. Stav vnitřního prostředí organizace - silné a slabé stránky - určuje volbu strategické orientace plánu - ofenzivní, nebo defenzivní
§ hodnotí se kritické faktory úspěchu na základě kapacitních bilancí
§ zpracuje se analýza rizika, z důvodu nejistoty v odhadu vývoje situačního rámce, kam je strategický plán zasazen
§ Podnikatelský záměr - výsledkem plánových dokumentů
Obsah podnikatelského záměru
Jde o specifickou formu strategického plánu realizace určitého podnikatelského záměru vypracovanou v souladu s metodologií strategického plánování - bude rozpracován do adekvátní podoby programů a politik.
Strategické cíle
Vznikající podnikatelské příležitosti jsou analyzovány nejen ve vztahu k vnitřnímu prostředí (jako SWOT), ale také k hlavním strategickým cílům organizace, kam patří:
§ ZISK - zhodnocení vloženého kapitálu
§ rozvoj organizace - komerční, podíl na trhu; technický,inovační rozvoj; pověst, image
§ úroveň vztahů se zákazníky - klientský přístup, reinvestice části zisku do rozvoje vztahů k udržení loajality zákazníků
§ péče o vlastní zaměstnance - reinvestice části zisků do programů péče o zaměstnance za účelem jejich odbornosti, výkonnosti a loajality.
Konkurenční strategie
Organizace je vystavena působení 5 hlavních konkurenčních sil:
§ změně hodnot faktorů (cena, kvalita) konkurenceschopnosti produktů stávajících rivalů
§ nebezpečí vstupu nových producentů na vlastní trhy,
§ nebezpečí substituce vlastních produktů produkty jiných producentů
§ síle dodavatelů - tlak na zvyšování cen dodávek
§ síle odběratelů - tlak na výhodnější cenové podmínky
Organizace musí hledat odpověď na otázku:
Do jakých produktů, technologií a trhů investovat přednostně omezené zdroje?
Synergie v řešení strategických problémů
ve strategickém působení manažera vychází z propojení nezbytností vyplývajících z propojení technického rozvoje, vlivů vnitřního prostředí, vnějšího prostředí, personálního rozvoje, dále z aplikací informačních technologií, informací o výsledcích vědy a výzkumu, zvyšování kvalifikace zaměstnanců, disponibilitě kvalifikované pracovní síly
Marketingová opatření
Výchozí základnou pro formulaci marketingových cílů a opatření je analýzy situace na trhu. Soubor aktivit "marketing-mix" slouží k získání konkurenčních výhod na zvolených cílových trzích s ohledem na
§ určení zaváděcí ceny
§ realizaci propagační kampaně
§ přípravy prodeje
§ dalších podpůrných aktivit
§ 4P znamená: product, place, promotion, price .
Je třeba dosáhnout
§ synergického propojení 4P v reakci na výsledky průzkumu trhu,
§ volby produktů podle přání a potřeb zákazníka,
§ zajištění jejich efektivní distribuce na místo jejich potřeby,
§ realizace účinné propagační kampaně a
§ stanovení takové ceny produktu, která povzbudí zájem zákazníka o pořízení nabízeného produktu.

Žádné komentáře:

Okomentovat