- V konvenčním přiřazování nákladů je mnoho „šedých“míst týkajících se vymezení přímých a nepřímých nákladů.
- Kalkulace metodou ABC je zde užitečná proto, že využívá vztahové veličiny ovlivňující náklady k propojení nákladů na činnosti s produkty.
- Pouze ty nepřímé náklady, které existují pro udržení základního výstupu podnikání jsou přiřazeny jako součást celkových nákladů na produkty.
Vymezení produktů a služeb
- k vývoji nových produktů
- k existujícím produktům
Výnosnost produktu
- vymezení a zachycení výnosů z jednotlivých produktů
Náklady produktu
- zjištění fin. nákladů (úroků) může být složité – definování nákladů na zdroje, určení průměrných zůstatků
Výnosnost na klienta při využití kalkulace nákladů metodou ABC
Tři manažerské úrovně získávání informací:
- klient,
- produkt
- organizační středisko
-
Manager klienta
- zjistí proč jsou někteří klienti rentabilnější, podporovat rentabilitu i křížový prodej
Manager produktu
- zjistí nejvýnosnější produkty a kombinace produkt – klient.
- různé typy klientů potřebují různý typy produktů a podle těchto skupin se také přiřazuje jejich cena.
Shromažďují se informace o využívání produktů, průměrných zůstatcích, ziscích a nákladech na klienta nebo skupinu klientů.
Výnosy dělíme na:
- úroky (počítají se denně, marže je počítána z průměru),
- provize
- zisky z finančních operací.
Náklady
- abychom udělali správný závěr o výnosu z klienta musíme také správně stanovit náklady.
Žádné komentáře:
Okomentovat