Vznik otevřených systémů - obsahujících rozhraní, služby a podporované formáty, pro zaručitelnost přenositelnosti a vzájemné komunikace aplikací, dat a uživatelů.
Cíle otevřených systémů:
- tytéž aplikace provozovat na různě velkých PC
- rozhraní nesmí být ovlivněno prostředím ve kterém je aplikace provozována
- možnost vyměňovat HW a ZSW pod aplikací bez její úpravy
Třívrstvá architektura ASW: každá správa je oddělena do samostatného programu
- správa dat aplikace
- správa funkcí aplikace
- správa uživatelského rozhraní
Každá správa může být vytvořena jiným nejvýhodnějším produktem a každá může být provozována na jiném PC.
Architektura klient/server: klient - program vyžadující provedení služby, sever - poskytující.
Jeden program může vystupovat i jako klient i jako server. Nejefektivnější řešení je architektura klient/server v kombinaci s třívrstvou architekturou.
Grafické uživatelské rozhraní a proces sjednocování:
Grafické uživatelské rozraní (GUI - graphical user interface) se stále více uplatňuje na úrovni aplikačního i základního softwaru. Je na něm založeno řízení komunikace uživatel - počítač a prezentace informací v uživatelských dokumentech.
Globální zpracování - celosvětové propojení lokálních sítí do celosvětové sítě - propojení každého s každým a využívání dat a služeb nejrůznějšími poskytovateli po celém světe.
Multimediální uživatelské rozhraní, virtuální realita:
Trendem navazujícím na GUI je rozvoj multimediálního uživatelského rozhraní, které využívá dalších forem zachycení informací, jako je video, zvuk, animace, motorická komunikace.
Využití: - v obchodu (pro účely marketingu)
- simulace nezvratných situací (ve zdravotnictví, armádě)
- nejdokonalejší aplikace multimediálního uživatelského rozhraní se nazývají virtuální
realita.
Zdroj: Informační systémy a jejich řízení, BIVŠ, Praha 1997
Žádné komentáře:
Okomentovat