(Technologické aspekty rozvoje komunikací, Internet, Elektronický obchod, vliv Internetu a informační dálnice na hospodářské prostředí; trendy IS/IT ve vztahu k řízení a organizací ekonomického subjektu; trendy v oblasti hardwaru; trendy v oblasti softwaru; trendy rozvoje informačních technologií.)
___________________________________________________________________________
Rozvoj komunikací - z technologického hlediska je rozvoj komunikací podporován
rozvojem zejména těchto prostředků:
· nová technologie přenosu dat po tradiční telefonní síti - DSVD(digital simultaneous voice data), která umožňuje současný přenos hlasu a dat
· ISDN (integrated services digital network), síť, která na rozdíl od DSVD využívá speciální telefonní linky a ústředny; poskytuje tytéž služby jako DSVD, ale až 10krát rychleji
· optické kabely s vysokou přenosovou rychlostí
· bezdrátové spoje (pozemní a druživ¨cové)
· lokální a rozsáhlé počítačové sítě (LAN a WAN)
· hardwarové a softwarové prostředky pro přenos textů, grafů, obrazů, audia i videa
Internet
Na síť Internet, která byla původně navržena jako celosvětová počítačová síť akademických pracovišť, se v současné době ve vyspělých zemích připojují i občané a všechny významné podniky a státní instituce. Síť tak umožňuje přenášet textové zprávy, dokumenty, audio- a videozáznamy nejen mezi univerzitními pracovišti, ale i mezi obchodními partnery.
Nejrozšířenější aplikací je elektronická pošta.
Velmi významným záměrem v oblasti budování komunikační infrastruktury je projekt informační dálnice. Projekt byl vyhlášen jako součást programu amerického prezidenta B. Clintona pro jeho první funkční období. Podrobně se projektu věnoval např. B. Gates ve své knize The Road Ahead (1995). Informační dálnice propojuje vedle univerzit a podniků i státní instituce, muzea, knihovny a především také domácnosti. Jednotlivé subjekty přitom určují, zda jejich informační fondy jsou k dispozici komukoli, nebo pouze určené množině uživatelů, a zda jsou získané informace zdarma, či nikoliv. Informační zdroje jednotlivých subjektů mohou mít definovánu různou úroveň přístupu; přístup k některým může být bezplatný a k jiným za poplatek.
Uživatel se může spojit s vydavatelem novin, knihovnou, půjčovnou videokazet, obchodním partnerem, realitní kanceláří, cestovní kanceláří, lékařem nebo obchodním domem.
Žádné komentáře:
Okomentovat