Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

9. MANAGEMENT KRIZOVÝCH SITUACÍ

Vymezení pojmu krizová situace
Krize je významná, neočekávaná situace s vysokým potenciálem negativních dopadů na organizaci, které ji mohou významně poškodit, také její pověst na veřejnosti.

Příčiny, řešení a prevence krize
Příčinou krizové situace je vznik neočekávané situace, na kterou organizace není připravena ( např. výpadek počít. systému, změna legislativy, nepřátelské převzetí banky jinou finanční organizací, panika veřejnosti - na bázi nepodložené zprávy o brzkém krachu banky).
Krize, na rozdíl od problémů, vyžaduje mnohem delší dobu řešení, management přitom často musí vyžádat i pomoc z okolí.
Manažerovo rychlé rozhodnutí o správné reakci na krizovou situaci může např. bance uchránit její dobré jméno.
Nejúčinnějším řešením krizí je prevence. Management se proto musí zabývat na vyhledávání a odstraňování ohnisek vzniku možných krizí a přípravou na řešení krizí, jejichž ohniska jsou neodstranitelná. Je nutno především zamezit vzniku krizí, které jsou pravděpodobné a jejichž důsledky jsou závažné.

Úloha manažera a krizového štábu při zvládání krizové situace
V krizových situacích musí manažer jednat účelně a efektivně.
Pro případ nejzávažnějších krizí jsou zřizovány tzv. krizové štáby, jejichž členy jsou psychicky nejodolnější a nejrozhodnější představitelé managementu. Členové krizového štábu procházejí periodickým výcvikem pro jednání. Při hodnocení zranitelnosti organizace v krizových situacích mohou posoudit dynamiku rozvoje organizace, což pomáhá rozhodování v krizových situacích.
Nejlepším důkazem manažerových schopností je dokázat změnit situaci ohrožení organizace v její následný triumf.

Žádné komentáře:

Okomentovat