Informační systém banky; informační systém v podmínkách zpracování informací pomocí výpočetní techniky; zásady ochrany informací a bezpečnosti informačních systémů v bance; řízení ochrany informací a bezpečnosti informačních systémů banky
Informační systém banky = soubor lidí (zdrojů, zpracovatelů, uživatelů), technických prostředků a metod zajišťujících sběr, přenos uschování a zpracování dat za účelem tvorby a prezentace informací pro potřebu jejích uživatelů.
U systému rozlišujeme
- strukturu
- chování (informační proces)
Informační proces
- sběr informací
- přenos informací od zdroje k místu jejich soustřeďování a zpracování
- registrace na místě zpracován
- ukládání informací pro jejich budoucí využití
- zpracování informací, které zahrnuje nejen třídění a posuzování kvality,ale i vyhledávání doplňkových informací a jejich výběr, analýzu a syntézu (tj. vytváření kvalitativně nových informací)
- využívání informací
druhy informací – bankovní, právní, ekonomické, o trhu, zahraniční, všeobecné, obchodní, organizační, personální, o informačních systémech banky
rušivé vlivy při přenosu
- technický šum (příčina – technické podmínky přenosové cesty)
- sémantický šum (příčina – člověk podceňující nebo přeceňující a to i záměrně vyslání či přijetí zprávy)
Projevují se jako zkreslené, utajené (zamlčené) nebo odvedené (nedostanou se k příjemci) informace.
Zpracování informací
- analýza (cílevědomé poznávání, zkoumání daných skutečností, členění a postupné studium)
- syntéza (myšlenkové sjednocení rozložených /analyzovaných/ částí, které jsou popsány a odhalování vzájemných souvislostí
Požadavky na vlastnosti informací – hodnověrnost, úplnost, všestrannost, aktuálnost, hromadnost souboru informací (optimálně nikoliv maximálně), homogennost, využívání různých zdrojů.
Žádné komentáře:
Okomentovat