Přirozený monopol = monopol, který vzniká, protože pouze jediná firma pokryje nabídku zboží nebo služeb na trhu s nižšími náklady než by měly dvě nebo více firem.
Přirozený monopol vzniká v situaci, kdy dlouhodobá křivka průměrných nákladů v daném odvětví klesá v celém intervalu zleva doprava, je tedy vždy levnější, když celé odvětví obsluhuje pouze jedna firma.
Jednak jsou to síťová odvětví, dále vylučitelné,ale nerivalitní statky. Most přes řeku. Když je firma přirozeným monopolem, méně se obává nových firem, které by mohly její monopolní sílu ohrozit. V běžné situaci má firma, která nevlastní klíčový zdroj nebo nemá vládní ochranu, nemalé potíže s udržením své monopolní pozice. Zisk monopolu láká nové firmy ke vstupu do odvětví a tyto firmy zvyšují konkurenci na trhu. Vstoupit na trh, kde má určitá firma přirozený monopol, není ale pro ostatní firmy zajímavé. Potenciální firmy, které by mohly vstoupit na trh vědí, že nemohou dosáhnout tak nízkých nákladů jako současný monopolista, protože by po jejich vstupu měla každá firma na trhu menší podíl. V některých případech je velikost trhu jedním z činitelů, které určují, zda je dané odvětví přirozeným monopolem či nikoliv. Jak se bude trh rozrůstat, může se z monopolního trhu stát trh doko.
Typickým případem přirozeného monopolu jsou aktivity založené na distribuci elektrické energie, plynu, pitné vody, centrálního vytápění apod. pro něž se vzhledem k jejich povaze vžilo označení síťový monopol.
Žádné komentáře:
Okomentovat