Monopol = firma, která je jediným prodávajícím daného statku bez blízkých substitutů.
(alternativně: M. jeden subjekt dodávající na trh celkový objem produkce daného statku)
Dosažitelnost substitutů = míra síly monopolu, jestliže definujeme komoditu dostatečně široce, pak neexistuje v národním hospodářství statek prodávaný jediným monopolistou; neexistuje něco jako dokonale neelastická poptávka. Na tržní sílu se díváme jako na kvantitativní veličinu, která je nepřímo úměrná k elasticitě poptávky.
Příčiny vzniku monopolů:
1. výlučná kontrola významných zdrojů
2. patenty
3. vládní licence nebo koncese
4. úspory z rozsahu (přirozený monopol)
1. Výlučná kontrola významných zdrojů = jedna firma vlastní klíčový vstup. Jediná studna ve městě. V případě, nezbytného statku může monopolista stanovit cenu velmi vysoko, i když náklady jsou nízké. Ačkoli je to takhle teoreticky možné, v realitě vznikají tímto způsobem monopoly málokdy. Současné ekonomiky jsou velké a zdroje vlastní mnoho vlastníků. Jelikož většina zboží se stává součástí MO, jsou trhy většinou světové. Existuje tedy jen málo příkladů firem, které vlastní zdroj, pro který neexistují žádné blízké substituty.
2. Patentové a copyrightové zákony – vytvářejí monopoly za účelem zájmů společnosti. Tyto zákony vedou ke vznikům monopolů a tím je stimulují k žádoucímu chování. Mají současně své náklady i přínosy.
3. Vládní licence – v mnoha případech monopoly vznikají, protože vláda přidělí jedné osobě nebo firmě výhradní právo prodávat určité zboží či službu. Někdy monopol vznikne díky silnému politickému vlivu budoucího monopolisty.
Žádné komentáře:
Okomentovat