Měřítko tržní hodnoty firmy je „přidaná tržní hodnota“
MVA = Vt - Vu
market value added
Vt – hodnota tržní
Vu – hodnota účetní
- nejdůležitějším cílem pro firmu by neměl být maximální zisk ale maximalizace tržní hodnoty firmy
- přidaná tržní hodnota firmy ukazuje, o kolik by investoři získali více, kdyby své akcie dnes prodali oproti kapitálu, který do podniku vložili
- využívání tržní hodnoty firmy je však spojeno s některými problémy:
o předpokládá rozvinutý kapitálový trh, na němž ceny akcií odráží všechny dostupné informace
o i při rozvinutém efektivním kapitálovém trhu lze reálně přidanou tržní hodnotu použít jen pro veřejně obchodované podniky, nikoliv pro podniky jiného druhu či pro jejich části
o cena akcií odráží příliš mnoho náhodných vlivů, má značnou volatilitu, což znesnadňuje její použití pro každodenní rozhodování
proto vzniká souhrnné hodnotové kritérium: „ekonomická přidaná hodnota“
EVA = (Rv – rv) x VT
VT – vlastní kapitál v tržní ceně
Rv – rentabilita vlastního kapitálu
rv - požadovaná výnosnost vlastního kapitálu
Rv = . zisk .
Vlastní kapitál
v účetní hodnotě
rv = . zisk .
Vlastní kapitál
v tržní hodnotě
- ukazuje jaká výše zisku při dané rentabilitě z účetní hodnoty vloženého kapitálu z tohoto rozdílu vzniká
obě kritéria spolu těsně souvisí
- přidaná tržní hodnota ukazuje absolutní rozdíl mezi tržní hodnotou a účetní hodnotou vloženého kapitálu
- ekonomická tržní hodnota ukazuje, jaká výše zisku při dané rentabilitě z účetní hodnoty vloženého kapitálu z tohoto rozdílu vzniká
- vedle základního strategického finančního cíle podnikání v podobě maximalizace tržní hodnoty firmy musí podnik zajišťovat i některé další dílčí finanční cíle například zajišťování platební schopnosti (likvidity) – schopnost krýt své závazky v plné výši a v určeném čase
- udržování platební schopnosti je důležitou součástí finančního řízení podniku a konec konců je to základní podmínka jeho fungování v tržní ekonomice
- dlouhodobě platí, že růst tržní hodnoty firmy (akcií) zajišťuje platební schopnost
- základní i dílčí finanční cíle podnikání musí být respektovány i v oblasti investiční politiky – jejím smyslem proto musí být příprava, výběr a realizace takových investičních projektů, které zvyšují přidanou tržní hodnotu firmy a při tom zajišťují jeho likviditu (finanční rovnováhu)
- příspěvek investice k přidané tržní hodnotě firmy nevyjadřuje samotná tržní cena investice ale rozdíl mezi současnou hodnotou očekávaných příjmů a současnou hodnotou kapitálových výdajů
- čím vyšší ČSH investice dosáhneme tím lépe
Žádné komentáře:
Okomentovat