Postupné odtrhávání malé podnikatelské jednotky od mateřského podniku.
SPIN OFF
Hlavní důvody vzniku:
Zeštíhlování mateřského podniku, zvýšení efektivnosti původní činnosti, generování nové aktivity.
Iniciace:
Ziskové (samofinancující centrum) - spin off
Nejčastější zaměření:
- služby (výzkum, zkušebny, konzultantské firmy apod.)
- výrobky (polotovary, speciální výrobky a vysokou technologií)
Ochranný deštník mateřské firmy – dočasně
Nejčastější důvody zániku podniků „spin off“:
Špatně zvolený produkt, špatně spočítané náklady, špatně určený kapitál pro rozběh.
Management by Objectives (MBO)
GE – H. F. Smiddy. Popisuje v literatuře P. Drucker
Hlavní zásady:
- cíle firmy se určují za účasti podřízených
- úkoly vyplývající z cílů a použité strategie se projednávají před zadáním. Zadávají se většinou písemně
- pravidelné vyhodnocování plnění, vyvozování důsledků neplnění (pro firmu i pracovníka) – nutné korekce ve strategii, plánu
Přínosy:
- motivace, přesnost řízení, průběžná kontrola
Kritika:
- velké množství rozpracovaných cílů, složitá aktualizace, složitost, možnost byrokracie
Management v celosvětovém měřítku
Konkurenční faktory pro úspěšný vstup na světový trh
- firemní strategie (rozvoj firmy přes inovační procesy)
- poptávka (vyžadovaná kvalita i na domácím trhu)
- produkční faktory (kvalitní personalistika, interní prostředí s kvalitním controllingem)
- podpůrné faktory (subdodavatelé)
Celosvětové vazby a svazky
- GATT
- EU, NAFTA, ASEAN
- Nadnárodní společnosti - více než 100 mld. USA / rok
- církev, armáda USA, červený kříž
Management
- rozhodnutí o vstupu (volba trhu, volba produkce, způsob vstupu)
- vliv nadnárodního prostředí (kultura, ekonomika, politika, technologie)
- management (plánování, organizování, vedení, kontrola)
- manageři
Žádné komentáře:
Okomentovat