Mintzberg definoval pět různých typů podniků podle organizačního uspořádání a rozhodujícího směru strategického programu (Mintzbergův pentagon).
a.) Podnikatelské uspořádání
Rozhodující strategický program je podnikatelská vize. Podnikatel – majitel je většinou sám jejím autorem. Vedení podnikatelského subjektu je víc vizionářské než plánovité. Rozhodující je charisma majitele. Organizační formy jsou většinou úplně potlačeny. Typické pro začínající malé podniky.
b.) Mechanické uspořádání
Organizace většinou zaměřena na sériovou výrobu. Má strukturovanou, většinou funkcionální organizační strukturu zajišťující efektivnost. Přísná pravidla odpovědnosti a pravomoci. Byrokratický přístup při změnách strategie. Centralisticky pojatý model řízení. Většinou malé propojení na vlivy okolí. Efektivnost činností a využití kapacit zajišťují organizační předpisy s přísnými normami. Uplatnění mimo průmysl i např. v poštovnictví. Většinou je kladně hodnoceno, ale může mít i úskalí a problémy:
- malá svoboda práce (Taylorismus)
- vertikální toky informací bez velké schopnosti komunikovat
V mechanistickém uspořádání se většinou používají dvě strategie ceny:
- konstantní marže
- časový průběh
Stanovení cenové strategie dle časového vývoje ceny a nákladů
c.) Diverzifikované uspořádání
Podnik s koncentrací na výrobkovou strategii. Zaměření na různé výrobní obory pro různé segmenty trhu. Převládá divizionální uspořádání s různou samostatností jednotlivých divizí. Tendence decentralizovat pravomoc z úrovně vedení podniku je rozdílná. Vedení podniku (generální ředitelství) si většinou ponechává tyto rozhodující činnosti:
- formulace strategie
- rozdělení zdrojů
- kontrola výkonnosti divizí
- zajištění služeb
Žádné komentáře:
Okomentovat