Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Organizační struktury podniku

Co má být procesem organizování zajištěno (autor E. Dále – USA) OSCAR:
- cíle strategického plánu - objectives
- specializace (činností) - specialisation
- koordinace - coordination
- pravomoc - authority
- odpovědnost - responsibility
Organizační struktury:
- formální (organizační schémata, řády, popisy činností, pravomoc, odpovědnost)
- neformální (spontánní propojení při plnění úkolů)
Organizační jednotka, úroveň, rozpětí (počet podřízených)
Současnost – ploché struktury, nižší počet úrovní
Identifikace činností, seskupování činností a zdrojů, delegování pravomocí, horizontální a vertikální koordinace

Základní organizační struktury
a.) funkcionální struktura
Funkcionální organizační struktura
Výhody uspořádání: logika funkcí i odpovědnosti, jednoduché řízení i kontrola
Nevýhody uspořádání: nízká spoluodpovědnost funkčních útvarů na komplexních dlouhodobých cílech, jednostranné řešení problémů, nutnost koordinace, malá přizpůsobivost změnám, konflikty mezi funkčními útvary

b.) teritoriální struktura

Výhody uspořádání: odpovědnost na nižším stupni
Nevýhody uspořádání: horší koordinace

c.) výrobkové struktury
Výrobkové struktury jsou založeny na výrobkové specializaci. Jedná se o klasické uspořádání divizionální.
Výhody uspořádání: Řízení v logických návaznostech, dobré parametry strategického řízení, ekonomická odpovědnost divize
Nevýhody uspořádání: Konkurence mezi divizemi, odklon od celopodnikové strategie jednotlivých divizí, složité řízení

Žádné komentáře:

Okomentovat