Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

C. Strategie diverzifikace

7.) Koncentrická (soustředná) diverzifikace
Cíl: Doplnění programu o nový, ale generačně návazný produkt.
Důvody: Dodávky ve stagnujícím nebo slabě klesajícím oboru, nový produkt může zvýšit prodej při konkurenčních cenách, nový produkt přinese efekt v sezónně pulzujícím trhu, stávající produkt je ve fázi poklesu životního cyklu.

8.) Horizontální diverzifikace
Cíl: Nový produkt nové generace, nový obor pro současný trh. Výhoda znalosti současného trhu.
Důvody: Marketingový průzkum signalizuje možnost nárůstu tržeb, když pracujeme v náročném konkurenčním oboru s nízkou ziskovou marží, když mohou být zachovány distribuční kanály.

9.) Složená diverzifikace
Cíl: Nový produkt nové generace na novém trhu.
Důvody: Hlavní obor podniku má velký meziroční pokles, když jsou zdroje pro konkurenci v novém oboru, možnost nákupu nového oboru, který jeví předpoklady vysoké rentability, když je současný trh se současnými produkty saturován.

D. Defenzivní strategie
10.) Joint-Venture
Cíl: Dvě nebo více firem se spojí v třeba i přechodné sdružení pro využití konkrétních možností. Společné nový podnik nebo kooperace ve vývoji, licence, společná výroba, distribuce apod. Spojení předností více firem snižuje riziko, mohou to být i konkurenti.
Důvody: Spolupráce se zahraniční firmou, která má technologii nebo trh nebo obojí, když se konkurenční kvality obou doplní, aby obstály na trhu, nebo když jedna má potenciálně ziskový produkt, ale nemá zdroje. Dvě malé firmy mohou konkurovat velkým, lze dosáhnout rychlejšího zavedení nové technologie.

11.) Omezení
Cíl: Při reorganizaci, restrukturalizaci nebo redukci firmy. Snížení aktiv, snížení nákladů, snížení prodeje. Situace, kdy strategičtí manageři jsou pod tlakem majitelů, často i zaměstnanců a médií.
Důvody: Nedosahuje se stanovených cílů, pozice podniku je konkurenčně slabá, podnik má nízkou ziskovost. Špatné výsledky strategických managerů (nesprávně závěry analýzy), bezhlavý rozvoj.

12.) Prodej části firmy
Cíl: Prodává se část firmy (i celá divize), aby byly získány investiční prostředky pro jinou akvizici nebo investici ve firmě. Zbavení se ztrátové části firmy.
Důvody: Část firmy potřebuje více investic, divize je odpovědna za nízkou výkonnost podniku, divize začíná být produkty nebo jinými parametry nekompatibilní se zbytkem podniku.

13.) Likvidace
Cíl: Prodej celého majetku za zůstatkovou cenu. Rychlé rozhodnutí.
Důvody: Strategie 11 a 12 neúspěšné, hrozí bankrot. Rozhodnutí akcionářů.

Žádné komentáře:

Okomentovat