Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Používané motivační teorie

1. Poznávání motivačních příčin (teorie zaměřené na obsah)
1.1 Hierarchie potřeb podle A. Maslowa


5 - Splynutí zájmu a práce, dosažení úspěchu

4 – Uznání osobnosti, postavení, prestiž, odměny

3 – Stát se členem určitého kolektivu, soc. rozhodování na pracovišti

2 – Stabilní zaměstnání, pojištění, bezpečnost

1 – Potrava, teplo, přístřeší, spánek, sex

Maslowova hierarchie potřeb

1.2 Dvoufaktorová teorie (F. Herzberg)
1. udržovací – hygienické faktory – nezbytné k udržení určité spokojenosti
2. motivační faktory – dosažení cíle, uznání, povýšení, zajímavá práce, osobní růst, odpovědnost

1.3 Teorie potřeb (D. McClelland)
Podniky mohou pracovníkům nabídnout tyto hierarchicky uspořádané úrovně motivací:
- potřeba sounáležitosti (přátelství, kooperativní vztahy)
- potřeba moci (snaha o dominantní postavení)
- potřeba úspěchu (řešit problémy, myšlenková aktivita, riziko)

2. Průběh motivačního procesu (teorie zaměřené na proces)
2.1 Teorie očekávání (V. H. Vroom)
Pracovníci musí vidět a sdílet cíl a věřit v jeho dosažení.

2.2 Teorie spravedlnosti (J. Stacy Adams) – Teorie spravedlivé odměny
Pracovníci mají sklon hodnotit spravedlivý poměr mezi svými vklady a výnosy v podniku. Tento poměr potom srovnávají s jiným pracovníkem.
A B
Potom: A  B působí motivačně
B  B demotivace

2.3 Teorie zesílení motivačních vjemů (B. F. Skinner)
Motivační zkušenosti určují současné reakce:
- pozitivní motivace (kladná zkušenost s dřívějším postupem, který vedl k odměně)
- negativní motivace (varuje pracovníka před opakováním jednání, které vedlo k postihu)
- tlumené aktivity (tlumení až ignorování snahy pracovníka, která nevede k efektu)
- trest (postup pro vyloučení škodlivého jednání pracovníka)

3. Speciální metody motivace
- účast pracovníků na rozhodování (v decentralizovaných strukturách, podílové odměňování, zodpovědnost zúčastněných pracovníků)
- sebemotivace manažerů (stanovení osobních cílů, plán odborného vzdělávání, cíl v dosažení funkční nebo odborné pozice)
- speciální programy (kroužky kvality, zlepšení pracovních podmínek, zlepšení sociálních podmínek)

Žádné komentáře:

Okomentovat