Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Změna panujících zvyklostí a management firemní kultury

- při ovlivňování firemní kultury musí management zohlednit její emocionální dopady na chování pracovníků
- pozornost musí být věnována především existujícím organizačním zvyklostem
- nutné provést analýzu zvyklostí
- jedná se o tyto zvyklosti:

§ zvyklosti při změně pracovního statutu
- mění se osobní postavení, tj. odvolání, povýšení
- tato změna by měla být vždy doprovázena určitým ceremoniálem spojeným
s osobním oceněním pracovníka

§ zvyklosti při řešení organizačních konfliktů
- příkaz, vyjednání kompromisu, dosažení konsensu (vyhledám přijatelné řešení)
- úplným vyřešením konfliktu je pouze konsensus, zbylé dva postupy konflikt buď
pouze potlačují nebo redukují

§ zvyklosti integrované spolupráce
- meziútvarové porady, vytváření pracovních týmů

- změna zvyklostí vyžaduje překonání určité mentální setrvačnosti, což je dlouhodobý proces
- může probíhat buď přizpůsobením stávajících zvyklostí novým podmínkám nebo náhradou stávajících zvyklostí novými (výhodnějšími)
- manažeři by si měli uvědomit, že nové zvyklosti se prosazují úspěšně pouze tehdy, ztrácí-li nahrazované zvyklosti pro pracovníky hodnotu

Jednání a chování pracovníků

Postoje lidí

- postoje podřízených k plnění pracovních úkolů by měly být pozitivní
- člověk formuje své postoje několika způsoby:
§ hodnocením vlastních zkušeností z kontaktu s určitým objektem
§ asociativně – své postoje vůči známým objektům transformuje do analogických postojů vůči novým objektům
§ učením, když zvyšuje úroveň své informovanosti o určitých objektech

- postoje člověka vždy formují jeho jednání, které je ovlivněno i sociálním klimatem pracovního kolektivu (tzv. očekávání prostředí)

Žádné komentáře:

Okomentovat