Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2. Předmětová (divizní) organizační struktura

- zdánlivá shoda s funkční strukturou, ale je od ní diametrálně odlišná
- princip dělby práce je zde využíván ve směru “výstup – vstup”, tj. že vazby jsou
vytvářeny tak, aby činnosti spojené s určitým výstupem byly seskupeny do jednoho
celku – divize
- pracovní specializace není již úzce vymezena, popis pracovního místa je prakticky
nemožný, pracovníci se řídí popisy pracovních činností
- koordinace – k delegování rozhodovacích pravomocí dochází postupem “zdola –
nahoru”, tj. na vyšší úroveň hierarchie managementu jsou přesouvány jen ty
pravomoci, které vyžadují centralizaci a nadhled
- jednotlivé divize jsou autonomní, nezávislé subjekty a vznikají seskupením
organizačních útvarů podle tří základních hledisek:
Ø výrobně-technologického
Ø obchodně-politického
Ø regionálního
- výhody – tato struktura je velmi pružná – se změnou výrobního programu se mění i
vnitřní organizační struktura, je málo centralizovaná (má méně stupňů hierarchie
managementu), umožňuje rychle reagovat na vývoj v okolí
- proto představuje naprosto převažující typ organizačního uspořádání všech podniků
- nevýhodou je, že často dochází k plýtvání zdroji organizace, jejichž využívání není
centrálně koordionováno; také rozvoj kvalifikace pracovníků není kontrolovatelný



3. maticová (projektová) organizační struktura
- snaha o eliminaci nevýhod předmětového uspořádání a jejich nahrazení výhodami
funkčního uspořádání vedla ke vzniku kombinace obou interpretací za cenu odklonu
od zásad, které byly do té doby považovány za neporušitelné
- porušuje tedy Fayolovu zásadu jednoho nadřízeného, každý pracovník je vystaven
dvojí podřízenosti:
Ø věcné – po vertikální linii
Ø předmětové – po horizontální linii

- věcná podřízenost vyjadřuje funkční vztahy mezi pracovníky organizace
- předmětová podřízenost vyplývá ze vztahu k pracovní činnosti (jednotliví pracovníci
organizace se angažují při plnění pracovních úkolů v rámci tzv. projektů)
- výhody – rychlost šíření informací, vzájemná spolupráce, možnost přesouvání
specialistů mezi jednotlivými projekčními týmy, podporuje rozvoj kreativity, je
vysoce inspirativním prostředím pro rozvoj inovačních programů organizací
- je však efektivně využitelná jen pro určité specifické podmínky výkonu s vysokým
podílem tvůrčího charakteru a předpokládá pracovní kolektivy složené z vysoce
vzdělaných a kvalifikovaných pracovníků
- nevýhodou je především princip dvojí podřízenosti, který vytváří podmínky pro
vznik chaosu a ztráty kontroly nad průběhem pracovních činností a vede ke
kompetenčním sporům mezi předmětovými a funkčními vedoucími téhož pracovníka

Žádné komentáře:

Okomentovat