Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Principy řízení kvality.

Koncepční pojetí organizace musí vycházet ze strategie řízení kvality = TQM (Total Quality Management), aby se dosáhla již v předvýrobě max. kvalita.

Volba strategie TQM je odpovědí na otázky :
- co přinese vyšší kvalita ?
- proč je zvýšení kvality nezbytné ?
- za jaký čas se dostaví přínosy z vyšší kvality ?
- které činnosti jsou pro zvýšení kvality rozhodující ?
- co se stane, nebude-li zvýšená kvalita ?

TQM musí být integrální součástí řízení všech činností metod a postupů. (dodávky a vztahy s dodavateli, kvalita přípravy, výroby a expedice, podpůrných činností, odbytu a servisních služeb, příprava pracovníků na práci v podmínkách TQM, včetně nalezení vhodných motivačních faktorů)

Většina zdrojů nekvality (do 85%) je vyvolána poruchami ve fungování subsystémů :
- marketing a prodej
- technický vývoj nových produktů
- výrobní procesy
- mater.-tech. zásobování

...jen menší část činností pracovníků jednotlivců. Proto se TQM zaměřuje především na širší systémová opatření.

Kontrolním mechanismem je interní audit kvality, sestavený ze středního managementu. Úkolem je kontrolovat kvalitu koordinačních spojení, jejich průchodnost a intenzitu její využívání. TQM je nezbytná při poskytování dlouhodobých záruk kvality, usilování o certifikaci produktů, nebo norem kvality (ISO9000...).

Sebelepší TQM nemůže odstranit nedostatky způsobené neschopností představitelů managementu při zpracování strategických plánů organizace.

Žádné komentáře:

Okomentovat