Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

9. Management krizových situací

(vymezení pojmu krizová situace; příčiny, řešení a prevence krize; úloha manažera a krizového štábu při zvládání krizové situace)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Krizová situace
Krize je významná, neočekávaná situace s vysokým potenciálem negativních dopadů na organizaci. Vznik takovéto situace a s ní spojené dopady mohou významně poškodit organizaci, její zaměstnance a služby, které nabízí a také její pověst na veřejnosti.

Příčiny krize
- výpadek počítačového systému
- neočekávaná změna legislativy
- náhlá rezignace vedoucího představitele banky
- nepředpokládané ukončení některých rozpracovaných operací
- nepřátelské převzetí banky jinou finanční skupinou
- teroristický útok nebo přepadení
- panika veřejnosti = nepodložené zprávy o blížím se krachu banky

Řešení a prevence krize
Manažerovo rychlé rozhodnutí o správné reakci na krizovou situaci může bance zachránit miliony, a co je nejdůležitější, uchránit dobré jméno.
Organizace, které jsou připraveny na možnost vzniku krize, reagují efektivněji, když krize nastane.

- management organizace se musí soustředit na vyhledávání ohnisek možných krizí a vypracovat opatření proti jejich případné aktivaci.
- ohnisky jsou vesměs slabiny organizace, jichž se může dotknout vliv hrozeb z okolí
- je nezbytné, aby management měl v každém okamžiku přehled o existujících slabinách a o možnosti jejich ohrožení
- po lokalizaci ohniska krize je možné navrhnout různé alternativy jeho eliminace = odstranění rizika
- priorita odstranění ohnisek z nichž vznikají krize nejzávažnější
- podle závažnosti dalších ohnisek krizí je další alternativou řešení problému kontrola průběhu a zmírňování důsledků vzniklých krizí


Úloha manažera a krizového štábu při zvládání krizové situace
- manažer musí jednat účelně a efektivně a nesmí podléhat emocionálně podléhat chaosu

Příprava manažerů na krizové situace zahrnuje:
- nácvik schopnosti vnímat signály vzniku krizové situace
- nácvik jednání ( pracovních rolí) v průběhu krizové situace
- rozvoj spolupráce a myšlenkové souhry jednotlivých manažerů organizace pro jednotlivé scénáře krizových situací
- nácvik jednání s představiteli veřejnosti dotčené krizí v organizaci

Žádné komentáře:

Okomentovat