è systémový přístup k řešení problémů
- využívání vědecký postupů pro specifikaci objevujících se problémů
- analýza problémů se opírá o přesné a relevantní informace
- práce se statisticky významnými vzorky při ověřování hypotéz o příčinách problémů
- v organizaci je nutné vymezit jednotnou metodiku postupů při řešení problémů
- vymezit příčinu problémů "přibližně správně" není pro učící se organizaci postačující argument pro návrh korektivních opatření
è experimentování s novými postupy řešení
- musí být podporována snaha o uplatnění nových poznatků v každodenní praxi a při rutinním provádění činností na nichž není zdánlivě co zlepšovat
- založeno na neustálém prohlubování znalostí → vědět jak = dílčím poznáním; → vědět proč = podstatné
- nejúčinnějšími postupy při experimentování jsou pilotní projekty → cílem je vývoj nových schopností organizace
- jejich smysl se projevuje především v tom, že:
ð jde o vývoj a ověření nových postupů, které chce management uplatnit v širším měřítku
ð umožňují navrhnout nové politiky a pravidla rozhodování pro pozdější inovační projekty
ð nabízejí možnost prověřit zainteresovanost pracovníků na provedení nezbytných organizačních změn
ð mají jen omezené dopady na organizaci, nejsou v případě neúspěchu spojeny s velkými ztrátami
- musejí být vhodně transformovány do celé organizace, mají-li výsledky přispět k rozvoji
è tvůrčí zhodnocení a využívání vlastních zkušeností z minulosti
- manažeři by měli být nuceni kriticky vyhodnocovat příčiny minulých chyb a omylů, platnost podmínek předcházejících úspěchů
è poučit se ze zkušeností a úspěšných praktik
- největším přínosem je poučení ze studia postupů → úspěšných i neúspěšných
ð benchmarking = studium postupů organizací, s nimiž se firma chce vyrovnávat
ð studium námětů, poznámek a připomínek vlastních zákazníků
è rozšiřovat nové poznatky rychle a účinně do celé organizace
- musejí být vytvořeny cesty pro šíření poznatků a zkušeností směrem ke všem pracovníkům firmy
- studijní pobyty, cirkulace, výchovné a vzdělávací programy → účinné způsoby šíření nových poznatků
Zdroje: Dovednosti a image manažera str.145-159
Žádné komentáře:
Okomentovat