Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

11. Principy organizování

(úloha organizačního faktoru a základní principy procesu organizování /dělba práce, pracovní specializace, koordinace/; organizační struktura; decentralizace organizačních struktur; důvody organizační změny a příčiny organizačních konfliktů; modely organizačních struktur /funkční resp. štábně liniová, předmětová resp. divizní, maticová resp. projektová organizační struktura/)

Úloha organizačního faktoru a základní principy procesu organizování

- procesy organizování vycházejí ze tří základních principů:

§ dělba práce – přeměna vstupů ve zboží a služby se člení na řadu dílčích úkolů, které jsou snáze proveditelné
§ pracovní specializace – každý dílčí úkol je zabezpečován transformačním místem organizace, pracovníkem nebo skupinou pracovníků podle principu prac. specializace
§ koordinace – zajištěna manažerem tak, aby cíle pracovníků jednotlivých transformačních míst byly kompatibilní s cíli organizace jako celku

Organizační struktura

- je množina uspořádaných pracovních a informačních vazeb mezi jednotlivými zdroji chování (komponenty) organizace a je nositelem tohoto chování při výkonu podnikatelských aktivit a stability v organizaci
- zatímco plánem je do vnitřního prostředí organizace vnášen prvek změny, pracovní a komunikační vazby mezi jednotlivými pracovníky by měly zůstat neměnné, nedochází-li ke změnám v pojetí dělby práce při výkonu podnikatelských aktivit organizace
- definice: množina vazeb mezi jednotlivými komponenty systému, jejíž vnitřní struktura je příčinou odlišného chování organizace při různých příležitostech

Decentralizace organizačních struktur

- významnou charakteristikou organizační struktury je rozsah řízení – počet pracovníků podléhajících jednomu nadřízenému
- aby byla zajištěna účelná komunikace manažera s podřízenými, neměl by počet bezprostředně podřízených pracovníků přesáhnout sedm
- při vysokém počtu pracovníků organizace to znamená vysoký počet hierarchických úrovní managementu v rámci centralizovaných organizačních struktur
- při využití informačních technologií lze intenzivně komunikovat s větším počtem podřízených a při současném zvýšení rozhodovací samostatnosti podřízených, na které manažer deleguje část svých pravomocí, je možné i při velkém počtu pracovníků udržet menší počet úrovní hierarchie managementu v rámci decentralizovaných organizačních struktur
- decentralizace organizační struktury je zákonitým jevem, dosáhne-li organizace na určitý stupeň svého vývoje; je to vyvoláno potřebou zefektivnění procesů managementu

Žádné komentáře:

Okomentovat