Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Kontrola je prováděna

preventivně: zjišťuje se, zda je možné zahájit určitou činnost, zda podmínky odpovídají předpokladům
průběžně: neustálý přehled o metodách managementu - jestli odpovídají potřebám a požadavkům
následně: po analýze pracovních činností se posuzuje, jak odpovídají předpokladům
Překážky efektivní kontroly
- nesprávný odhad budoucího vývoje (příčina špatně nastavených standardů hodnocení)
- nedodržení norem a předpisů (úmysl i neschopnost – standardy ztrácí význam)
- odpor pracovníků vůči kontrole = disfunkční poruchy

Disfunkční efekty
- hra („na schovávanou“ kontrola představuje příležitost před něčím se ukrýt)
- sabotáž (odmítnutí poskytnout informace – nejčastěji přetížením pracovníků kontrolou)
- nesprávné informace (špatně nastavené – či změněné – požadavky)
- iluze kontroly (odraz postoje manažera, snažícího se skrýt svoji neschopnost vést kolektiv)

Získávání kontrolních informací.

Kontrola trhem
Cena produktu
Odbyt produktu
Provozní a výkonné parametry produktu
Působení marketingu na ostatní části organizace
Termíny dodávek produktu
Vlastní náklady
Zodpovědnost jednotlivce za hospodářské výsledky

Byrokratická kontrola
Identifikovatelné pracovní úkol
Informační toky po přikazovací linii
Metodické pokyny
Motivační působení systému odměňování
Technické normy a předpisy

Sociální kontrola
Loajalita ke kolektivu
Normy organizační kultury
Osobní přínos každého jednotlivce
Sociální normy

Informace musí být včasné, přesné, hodnověrné a plně využitelné pro zpětnou vazbu. Je tedy nutné před začátkem kontrolního působení definovat soubory kontrolních informací i metody jejich získání.
Otázka : co sleduji prováděním kontroly a jaký prospěch chci z výsledků kontroly mít ? ...je předmětem stanovení strategie provádění kontrolních činností.

Žádné komentáře:

Okomentovat