Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Role manažera při vedení pracovníků

Manažer vystupuje jako:
- politický činitel = zosobňuje kolektiv ve vztahu k okolí a představitelům vyšší úrovně hierarchie
- mluvčí pracovní skupiny = obhajuje zájmy podřízeného kolektivu v jednání s vedoucími jiných kolektivů
- symbol skupiny = kolem jeho osoby se soustřeďují pracovní i sociální aktivity všech členů
- rozhodčí a prostředník = řeší spory a konflikty mezi členy pracovního kolektivu
- vykonavatel odměn a trestů
- odborník = musí umět poradit podřízenému v případě vzniku překážek při plnění úkolů, předává znalosti a zkušenosti
- vzor = osobním příkladem představuje model žádoucího pracovního chování
- obětní beránek = terčem kritiky okolí i nadřízených, když se věci nedaří


Formativní složky postojů člověka na pracovišti
- postoje člověka v libovolné pracovní i životní situaci představuje soubor jeho názorů, pocitů a projevů chování vůči nějakému objektu, jevu, události nebo osobě

Postoje člověka vznikají kombinací všech tří jejich formativních složek:
§ kognitivní → představované názory, které si jednotlivec vytváří na základě získaných informací
§ afektivni → reprezentované pocity vznikající emotivním zhodnocením vjemu člověka o určitém objektu
§ behaviorální → zprostředkované vzory chování, které chce jednotlivec uplatňovat vůči objekty, na který si utvořil určitý názor a vůči němuž chová určité pocity

Manažer uplatňováním své mocenské autority působí na všechny tři složky:
§ názory lze ovlivnit informováním podřízených
§ postoje stupněm kompatibility s kolektivem
§ chování určováním norem sociálního klimatu i vlastním osobním příkladem

Manažer nikdy nesmí vyžadovat, aby podřízení na pracovišti zastávali určité názory a projevovali nějaké pocity, byť by to bylo žádoucí.

Žádné komentáře:

Okomentovat