Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Cíle podnikatelského subjektu :

Podnik.subjekt je organizace, organizace je sdružení lidí, kteří spojili své síly a prostředky v zájmu dosažení určitého cíle. Cílem každého podnik. subjektu je vytvoření zisku - kromě finančních cílů má subjekt i cíle komerční - získat podíl na trhu, nebo požadovaný objem portfolia a pod.,

Cíle by měli : - stimulovat a motivovat pracovníky
- být pracovníky akceptovatelné
- být realistické
- být měřitelné a kontrolovatelné

Cíle organizace jsou tedy v jejím okolí. Existence organizace je podmíněna její interakcí s okolím. Okolí je nejen místem, kam organizace směřuje své cíle, ale i místem, kde najít vhodné prostředky pro obnovu, doplňování a rozšiřování vnitřních zdrojů organizace.



Vliv složek okolí na vnitřní prostředí podnikatelského subjektu :

Vnitřní zdroje organizace jsou ovlivňovány faktory tvořícími součást některé ze složek :

- ekonomická, ovlivňuje hospodářské podmínky
ekon.okolí : HNP, disponib.kapitál, úrokové míry, aktivní či pasivní saldo zahr.obchodu...

- politická, je zdrojem legislativních předpisů a omezení
politické okolí : dane, cla, podpory v podnikání, rozvoj zaměstnanosti, předpisy pro podnikání

- sociální, charakterizuje styl života společnosti
sociální okolí : styl života a zvyky obyvatel (morálka), demografické složení obyvatel, formy bydlení, příjmy a míra spořivosti obyvatel...

- přírodní, omezené zdroje a pod.,
přírodní okolí : podnebí a klimatické podmínky, krajina a dostupnost zdrojů...

- technická, možnost uplatnit technologie při realizaci podnik. činností
technické a technologické okolí : infrastruktura dopravy, energetiky, telekomunikací..., úroveň výrobních zařízení a stav rozvoje vědy a techniky

- konkurence, ostatní organizace
konkurenční okolí : počet, velikost a obchodní působení organ. se stejnými podnikatel. cíli


V prostředí, ve kterém složky vznikají, jsou příležitostmi a hrozbami při realizaci podnik. záměrů (cílů), které nejsou organizací ovlivnitelné, org. však musí na ně včas reagovat, pro možnou ztrátu příležitosti či ohrožení její činnosti hrozbami.

Žádné komentáře:

Okomentovat