Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

3. Charakteristika teorií managementu

(principy klasické teorie managementu / evropské školy, americké školy/; behavioristická teorie managementu; systémové teorie managementu; soudobé teorie managementu)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Principy klasické teorie managementu

Klasická teorie managementu se soustředí výhradně na výrobní činnosti, které považuje za jediné místo spotřeby nákladů a také vzniku přínosů pro organizaci.
Představitelé se zaměřili na hledání podmínek pro zvyšování produktivity práce ve dvou hlavních oblastech:
§ uplatnění pravidel efektivní organizace práce = evropská škola
§ racionálního využívání pracovních prostředků pracovní silou

Klasická teorie managementu vycházela při formulaci svých závěrů z apriorních předpokladů, že lidé:
- pracují neradi a pouze proto, že musejí
- dávají přednost tomu, být přesně řízení, a nemají zájem převzít osobní zodpovědnost za dosahované pracovní výsledky
- jsou daleko více zainteresování finanční odměnou než kvalitou svých pracovních výsledků

Evropská škola
- vůdčím představitelem Henri Fayol
- označována jako organizační teorie

4 základní manažerské aktivity
§ plánování
§ organizování
§ vedení
§ kontrola

14 základních principů managementu
1. dělba práce = pracovní specializace jednotlivce je podmínkou jeho vyšší pracovní výkonnosti
2. autorita = právo manažera vydávat příkazy podřízeným a vyžadovat jejich přesné a včasné plnění
3. disciplína = respektování organizačních pravidel všemi pracovníky organizace
4. jedno přikazovací místo = každý pracovník je přímo podřízen pouze jedinému nadřízenému
5. jednota vedení = úsilí manažerů musí být vedeno myšlenkou dosažení cílů organizace; orientaci vymezuje nejvýše postavený manažer v organizaci
6. subordinace zájmů = individuální zájmy pracovníka musejí být plnění úkolů podřízeny vyšším zájmům
7. odměna = pracovník musí vědět jak bude za výkon svých povinností odměňován a jaké podmínky jsou s odměnou spojeny
8. centralizace = rozhodovací pravomoci managementu musí být v zájmu účelné koordinace činností v organizaci soustředěny do jednoho místa
9. hierarchie v řízení = jednoznačně vymezeno, kdo je komu podřízen / nadřízen
10. pořádek = vše potřebné pro výkon činností musí být na určeném místě a včas k dispozici
11. rovnost = stejná příležitost pro každého pracovníka dosáhnout úspěchu díky výsledkům úsilí
12. stabilita programu = změny ve vedení nesmějí vyvolat změny ve strategické orientaci činností
13. iniciativa = zdrojem úspěchu jednotlivce i organizace je aktivní samostatný přístup pracovníka k plnění uložených úkolů
14. pocit sounáležitosti = jeden za všechny, všichni za jednoho

Žádné komentáře:

Okomentovat