Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Etický kodex chování bankovního manažera

Chování bankovního manažera se musí řídit etickým kodexem. Tento kodex je souhrnem norem a pravidel chování, které není jinak upraveno legislativně, tedy nelze ho vynutit žádnými právními normami. Ve své podstatě je formou „společenské smlouvy“, jejíž plnění je vynutitelné pouze sociálními normami určitého prostředí.

Kodex bankovní etiky, platný pro všechny banky České republiky, byl vydán v roce 1993 Bankovní asociací Praha a upravuje etické normy bankovních činností ve čtyřech zákaldních oblastech vztahů následovně:

Obecné zásady chování bank

1.1. Banka přísně respektuje zásadu důvěrnosti ve finančních záležitostech svých současných, minulých i budoucích klientů. To zahrnuje též zásadu nezveřejňování či nesdělování třetí straně údajů o účtech svých klientů, jejich názvů, jmen a adres. Výjimkou z této zásady jsou případy, kdy banka je povinna údaje poskytnout na základě zákona, či v zájmu ochrany a bezpečnosti bankovních transakcí, a případy, kdy poskytnutí údajů se děje na žádost nebo se souhlasem klienta.
1.2. Banka obezřetně přistupuje ke korunovým a devizovým vkladům, u kterých nelze bezpečně zjistit jejich původ, resp. jejichž původ je podezřelý. Postupuje tak, aby čelila snahám o zakrytí nekalého původu peněz. Obezřetně přistupuje ke klientům, kteří vybírají své vklady v nepřiměřeně krátkém časovém odstupu od jejich uložení, zvláště jde-li o opakovaný jev a naznačují-li další okolnosti, že se může jednat o snahu zakrývat původ peněz.
1.3. Při sdružování prostředků v zájmu klientů (např. v utváření konsorcií) přidržuje se banka stejných pravidel a podmínek jako ostatní účastníci a neprosazuje neoprávněné výhody vůči ostatním účastníkům.
1.4. V oblasti publicity, v propagační, akviziční a reklamní činnosti prezentuje banka své služby odpovědně, seriózně a pravdivě a bez zavádějících či zkreslujících informací o službách svých konkurentů.

Žádné komentáře:

Okomentovat