Jan Amos Komenský (1592 – 1670) – narozen v Nivnici na Moravě, vyrůstá v měšťanském prostředí, studium na bratrské škole, poté studium v zahraničí, představuje spojení renesančních ideálů a víry v boha, poslední biskup jednoty bratrské (základní myšlenky: snášenlivost; lidskost, mír, vlastenectví)
Dílo:
a) před odchodem z vlasti
Labyrint světa a ráj srdce – alegorie, poutník prochází světem za doprovodu Vševěda Všudybuda (lidská zvídavost) a Mámení (lidský klam). Mámení špatně nasadilo poutníkovi brýle, což mu umožňuje vidění světa dvojím způsobem – správné a klamné. Pře cestě navštěvují město a pozorují různá zaměstnání a profese. Hrad království Moudrosti přináší zklamání (barokní nedůvěra v rozum). Jediné východisko představuje návratu do vlastního nitra (ráj srdce ) = k bohu. Dílo vyjadřuje ostrou kritiku soudobé společnosti, je psáno dokonalou formou a bohatým jazykem.
Listové z nebe – věnováno postavení chudých (5 fiktivních dopisů chudých Kristovi)
b) pedagogické práce
Velká didaktika – latinsky, shrnutí základů moderního vyučování:
- snažil se odstranit mechanické vědomosti
- zásada porozumění - názornost vyučování (příklady)
- snadnost, zajímavost
- výchovný cíl
- vedle rozumu rozvíjí vůli i cit
- učení pro praxi
- výuka v mateřském jazyce
- vyučování všem přístupné bez ohledu na rod, původ a pohlaví
- vyučování zdarma
- výcvik tělesných schopností
- několikastupňová škola: mateřská do 6 let, národní 6-12 let, gymnasia 12-18 let, university 18-24 let
- odmítá tělesné tresty
Informatorium školy mateřské – věnováno matkám a chůvám, výchova dětí v předškolním věku; Škola hrou – rozvíjí smyslové schopnosti
Svět v obrazech – čtyřjazyčná učebnice kombinovaná s názornými ilustracemi (první obrázková učebnice)
Žádné komentáře:
Okomentovat