Plánování řeší čeho chce podnik dosáhnout (cíle) a určuje způsob jak toho dosáhnout (způsob, strategie). Je východiskem pro všechny manažerské funkce.
Plánovací proces je tedy cílově orientovaný rozhodovací proces, který vychází z určení cílů a cest, jak tyto cíle dosáhnout.
Klíčem k efektivnímu plánování je dostatek informací (vkus spotřebitelů, měnící se úroková míra, měnový kurz ap.). Manažer by měl mít k dispozici v co nejkratší době dostatek informací. Zdroje informací jsou externí (odběratelé, konkurence, poradci) a interní (lze je čerpat např. z podnikového účetnictví ... informace o vývoji prodeje, nákladech ap.)
POSTUP PLÁNOVÁNÍ
uvědomění si příležitosti
stanoveni cílů.
uvědomění si podmínek
určování alternativních postupů
porovnávány alternativy
výběr postupu činností
sestavení rozpočtu
stanovit podpůrné plány
DRUHY PLÁNŮ
Dle délky plánovacího období:
= dlouhodobé (strategické)
= střednědobé (taktické)
= krátkodobé (operativní plánování)
Žádné komentáře:
Okomentovat