Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

SMĚRY KOMUNIKACE V ORGANIZACI

1. Sestupná komunikace
Sestupná komunikace směřuje „shora dolů“, tzn. od jedince na vyšším stupni podnikového řízení k jedincům na nižším stupni. Má direktivní charakter, informační tok může jít přes několik úrovní (vyžaduje čas a může docházet k deformacím informací).
2. Vzestupná komunikace
Vzestupná komunikace směřuje „zdola nahoru“. Předpokladem efektivní komunikace je zde podpora, povzbuzování a motivování zaměstnanců k tomu, aby diskutovali o politice a plánech organizace. Tato komunikace nemá direktivní charakter. Mezi formy, resp. nástroje patří např. politika otevřených dveří, příspěvky do podnikových novin, stížnosti, otevřené skupinové diskuze mezi zaměstnanci a manažery.
3. Horizontální komunikace
Horizontální komunikace představuje komunikaci mezi představiteli podnikových útvarů na rovnocenné organizační úrovni. Chybí zde vzájemná podřízenost a obsah má zpravidla koordinační úlohu.
4. Diagonální komunikace
Diagonální komunikace směřuje „křížem po diagonále“, tzn. zahrnuje komunikaci s lidmi v jiných útvarech, kteří mohou být v hierarchii výše nebo níže. Tento typ komunikace zpravidla nerespektuje organizační strukturu a je používán pro urychlení informačního toku. Médii diagonální komunikace mohou být např. vzdělávací programy, konference, koordinace úkolů mezi manažery z různých oddělení

Žádné komentáře:

Okomentovat