- jedná se o služby jimiž banky na bankovních účtech komitentů a z jejich příkazů provádějí peněžní úhrady, obstarávají inkasa, přijímají vklady a realizují výplaty z těchto účtů
- základem BPS je vlastnictví účtu
- běžný účet („nežirový“) základní prvek, na který jsou nabalovány další služby
- zprostředkování platebního styku je denní služba, kterou banka poskytuje
- největší objem činnosti banky je právě v oblasti zabezpečení BPS
- BPS má charakter hromadné produkce prvotní předpoklad pro použití nových technologií především v oblasti zpracování dat, počítačové a telekomunikační sítě (např. Phone Banking) banky nutí svými poplatky používat tyto nové služby (výrazně nižší poplatky u Phone Banking)
- BPS probíhá i na mezibankovním trhu v roce 1992 založeno Zúčtovací centrum pro mezibankovní platební styk v ČR clearing („Bermudský trojúhelník“) – klientům se zde ztrácí peníze zhruba na 3 dny (1 den odpis příkazu z ČSOB, 2 den clearingové centrum, 3 den příjem do KB) - avšak při využití on-line systému jsou platby připisovány okamžitě
Loro účet – domácí banka vede účet jiné bance
Nostro účet – domácí banka má otevřen účet u banky jiné
- dříve u nás veškeré platby probíhaly přes ČSOB
- možnost služby expertních plateb – za příplatek, převod trvá většinou 2 dni (1 den odpis, 2 den přípis v jiné bance – pokud však banka peníze ihned přijme)
Žádné komentáře:
Okomentovat