MARKETINGOVÝ VÝZKUM
VÝZNAM INFORMACÍ PRO ŘÍZENÍ A ROZHODOVÁNÍ V PODNIKU
Cílem přednášky je přiblížit úlohu informací z hlediska historického vývoje a využití informací v řízení.
I. Historické souvislosti významu informací
II. Systémový přístup k rozhodovacímu systému informací
III. Pojetí informatiky a informace
I. Historické souvislosti významu informací
a) agrární společnost založená na půdě a venkovských společnostech (přelom 19. a 20. století)
b) industriální (průmyslová) společnost založená na práci dělníků (konec v 70. letech 20. století)
vývoj: podíl lidí ve výrobě dramaticky klesl s rozvojem techniky
4-5% lidí pracuje v zemědělství a dále tento počet klesá
20% lidí pracuje v průmyslu a nadále tento počet klesá
c) od 70. let 20. století se mluví o postindustriální společnosti, kdy 2/3 populace pracují ve službách
! kvalita, množství a způsob využití informací je klíčem k úspěchu
- vzdělanost národa = rozvojové možnosti
Informace změnily výrazně naší lidskou existenci.
Internet a dnešní komunikace
Internet vznikl pro potřeby armády - poté se transformoval pro akademické účely dále se vyvíjel s cílem nahradit televizi a rozhlas = dnes má své samostatné místo.
= spojení - multimedialita (telefon/fax/televize/video/…..)
- konvertibilita (práce s texty v elektronické podobě)
- hlasové ovládání počítače
- dokumenty uložené na disketách nebo CD
= internacionalizace světa – nejen výroby, služeb, ale i osobního života
+ digitální svět má však i své nedostatky (viry)
Mobilní telefony
V roce 1995 vlastnilo mobilní telefon na celém světě 18 mil. obyvatel, v roce 1998 už 300 mil. obyvatel, a v roce 2002 se předpokládá, že počet vlastníků mobilního telefonu přesáhne 1 mld..
Evropa má v počtu vlastníků mobilních telefonů náskok před USA. V současnosti se otevírají nové možnosti – rozsáhlé služby, nová přenosová pásma (sítě) apod.
Elektronický obchod (zejména obchod mezi podniky)
V roce 2000 měly přístup k internetu a tím i přístup k elektronickému obchodu 50% obyvatel USA, 30% obyvatel Francie, 15% obyvatel České republiky – kde se uskutečnilo v průměru 10 virtuálních obchodů denně. Technická úroveň se zvyšuje s přípravou na boom internetu v České republice – očekává se 300% rozvoj.
Dnešní doba je typická změnou paradigma manažerského myšlení:
= zmíněný předpoklad ze kterého se vychází
- ztráta schopnosti reagovat adekvátně (v současnosti – málo času, svět je příliš rychlý,……)
- setrvačnost myšlení (určitá podniková kultura, která brzdí změny + otázka inteligence)
- základní názorové koncepce neplatí (koncept se změnil – otázky jsou stejné, ale odpovědi se mění)
- interdisciplinarita (spojování různých disciplín – nutnost vytváření kolektivních týmů)
- systémový přístup (je třeba opustit staré modely hodnocení a zavést nové metody)
Co je pro současnou práci manažera charakteristické?
Charakteristika současné manažerské práce
- komplexnost a vzájemná rozporuplnost (provázanost obchodů světa a rozporuplnost při investicích)
- velká míra neurčitosti a rizika rizika z nekorektně získaných dat
rizika z nevhodně zpracovaných dat
rizika z nevhodné interpretace dat
Vývoj pojetí informačního managementu
1. etapa 70. léta 20. století hospodárnost zacházení s technickými informacemi
(systémové katalogy v knihovnách)
2. etapa 80. léta 20. století využívání informačních technologií v podnicích přímo a dochází ke
spojení informačních systémů s manažerským řízením
3. etapa 90. léta 20. století cíle podniku spojeny s investicemi do informačních technologií,
které se stávají nástrojem k dosažení základního úkolu:
- tvorby určitých zdrojů a použití a fungování podniku
(např. účetnictví – přístupnost k datům je kvalitní a velmi rychlý)
II. Systémový přístup k rozhodovacímu systému informací
- teorie = soubor závěrů (zejména po kvantitativní stránce), plynoucích logicky
z předpokladů (hypotéz) učiněných ve shodě s pozorovanými jevy.
- informace = interpretovaná data
- zkušenost = na základě zkušeností (ověření v praxi) lze interpretovat data
- intuice + kreativita = vycházejí ze subjektivního (osobního) postoje
Rozhodování spočívá v přeměně dat ve výsledky!
Systémový přístup procesu získávání informací
systém = množina prvků a vazeb mezi nimi
= vykazuje určité chování a má vlastnosti, které se u jednotlivých prvků nevyskytují
Systémový přístup znamená, že komplexně a systémově chápeme určitý problém.
Jak se systémový přístup vyvíjel?
Systémový přístup
systémová analýza = rozpitvání systému
systémové inženýrství = projektování určitých nových umělých systémů (dosud neexistujících)
systémová tvorba = odpověď: jak se tvoří informační systém?
a) tvrdé systémy - jejich chování je předvídatelné téměř vždy
b) měkké systémy - míra složitosti vazeb je vysoká a nepředvídatelná
Přirozené systémy - účelnost (vnitřní)
- systémy existující v přírodě včetně člověka
Umělé systémy - záměrnost (vnější)
- systémy vytvořené člověkem
Systémy lidských aktivit - psychologický systém = člověk
Transcendentální systémy - lidmi dosud nepoznané (mimo lidské chápání)
Klasifikace systému
Emergence
kosmu
Emergence
života Emergence
vědomí
Molekuly
Atomy
Elementární částice
Organismy
Buňky
Dědičné molekuly
Lidská kultura
Hodnoty / etika
Mysl (rozum a intuice)
Symbolické funkce = interpretace informace vyjádřená pomocí znaků
(převod signálů na symboly, kterým člověk rozumí)
III. Pojetí informatiky a informace
Pojetí informace je různé
informace má specifické vlastnosti:
- je to zdroj obnovitelný (můžeme jej získávat znova) – nenarušuje fyzikální systém Země
- je zdrojem moci
- je důležité mít informační kompetence, abychom data přeměnily na informace
Informace = jsou data, kterým jejich uživatel v procesu interpretace přisuzuje určitý význam
Informatika = je obor lidské činnosti, který se zabývá vytvářením obrazů o reálném světě
Data -x- Informace
Žádné komentáře:
Okomentovat