Měření trhu
1. základní pojmy
zájem = potřeba, požadavek
příjem = ekonomické zdroje
přístup = distribuce, bariéry, omezení
dostupný trh = zájem, příjem, omezení
kompletní dostupný trh = dostupný + komplementace
cílový trh = tam, kam chceme
proniknutý trh = tam, kde jsme teď
2. základní indikátory trhu
SOUČASNOST BUDOUCNOST
max odhad
Firma Velikost prodeje Potenciální prodej Prognóza prodeje
Trh Velikost trhu Potenciál trhu Prognóza trhu
3. typy prognóz
Prognóza = odhad něčeho (např. prodeje nového výrobku)
Pokud jsou podmínky stálé, neměnné, tak zjistíme početně relativně přesný odhad. Ale za nejistých, těžko odhadnutelných podmínek intuitivně.
• prognózování velikosti trhu
• plánování společnosti
• definice velikosti tržního podílu
• prognóza velikosti prodeje
• výrobní plán
• tvorba prodejních kvót
• marketingový rozpočet
• tvorba cen
• peněžní toky
4. prognostické metody
• Kvalitativní – úsudkové
• Kvantitativní – racionální
> Prognózní metody kvalitativní
• můžeme se zeptat odborníků, svých zaměstnanců, kteří pracují v oblasti obchodu, zákazníků
• pozorování zákaznických zájmů
• názory prodejců (zastupují nás u firem či zákazníků – např. prodavači)
• expertní názory
> Prognózní metody kvantitativní
• časové řady
• trendy, jako např. zdravá výživa, určitý směr ve vývoji poptávky, kultura ve společnosti
• cykly, např. u módy
• sezónnost, především období různých svátků (Vánoce)
• mimořádné události, jako jsou přírodní katastrofy či vojenské konflikty
• statistická analýza
- korelace
- regrese
4) Analýza zákazníků
spotřební chování = chování lidí, jež se vztahuje k získávání, užívání a odkládání spotřebních výrobků
spotřební predispozice - kultura (nejvíce nás ovlivňuje)
- životní styl životní styl
- psychologická osobnost
kultura = souhrn představ, přístupů, obyčejů, tradic a hodnot ve společnosti dlouhodobě sdílených a sloužících k orientaci jedince ve společnosti
- učíme se jí: rodina, škola, média, náboženství
- přenáší se z generace na generaci - tradice
- je sdílena – vytváří se určitá homogenní společnost
- je diferencovaná – třídy kulturní spřízněnosti
- je adaptivní – změna vnitřní a vnější (vliv jednotlivých kultur)
Deset základních megatrendů současné lidské společnosti:
1. Přechod od industriální i informační společnosti.
2. Přechod od „nadpozemských“ technologií k technologiím vyrovnávajícím se s lidskou společností.
3. Přechod od národní ke světové ekonomice.
4. Přechod od krátkodobých k dlouhodobým úvahám s důrazem na strategické plánování.
5. Přechod od období centralizace k decentralizaci moci.
6. Přechod od spoléhání na pomoc institucí k větší sebedůvěře jednotlivce a spoléhání na vlastní síly.
7. Přechod od reprezentativní demokracie k demokracii s větším podílem lidské účasti jak v politice, tak i v práci.
8. Přechod od závislosti na tradičních hierarchických strukturách ve prospěch neformálních kontaktů a jejich sítí.
9. Geograficky se pohybujeme od severu na jih.
10. Dostáváme se od společnosti s omezeným počtem osobních voleb k mnohonásobné volbě ve společnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat