Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Významné osobnosti světové literatury po roce 1945

Vladimir Nabokov

- ruský spisovatel, emigrant žijící v USA a ve Švýcarsku
- autor, který celé své dílo napsal v exilu, musel se tedy vzdát své mateřštiny, což bylo pro něj tragédií
- jeho nejznámějším dílem je román Lolita
o román přinesl autorovi slávu, ale též skandální pověst
o Je to příběh již zralého muže Humberta Humberta, který se zamiluje do dvanáctileté dívky Lolity a sexuálně si s ní zahrává. Je to příběh podivné a nejkrajnější vášně, která žene hrdinu dál a dál do propasti. Humbert Lolitu skutečně velmi miluje, ona ale jeho lásku neopětuje, místo toho je v ní vyvolán pocit naprosté bezmoci. Humbert si uvědomuje, že v Lolitě cosi nenapravitelně zničil, že jí ublížil svou morální neúctou.
Román končí samozřejmě špatně – Lolita od Humberta uteče, provdá se a už těhotná ho žádá o finanční pomoc. Humbert se za vraždu ze žárlivosti dostává do vězení. Lolita umírá při porodu a Humbert umírá ve vězení téhož roku.
o Ukázka:

Vykroutila se mi, otráveně se odvrátila a natáhla se v pravém rohu pohovky. Potom, jako by se nechumelilo, si ta nestoudná děvenka natáhla nohy přes můj klín.
To už jsem dospěl do takového stavu vzrušení, který hraničil se šílenstvím – jenomže já byl mimoto šíleně prohnaný. Seděl jsem na pohovce a řadou kradmých pohybů se mi povedlo nasměrovat svou maskovanou žádost k jejím nic netušícím nohám. Nebylo snadné odpoutat pozornost té malé, zatímco jsem prováděl tajuplné přípravy, bezpodmínečně nutné pro úspěch celé akce! Mluvil jsem o překot, nestačil jsem svému vlastnímu dechu, doháněl jsem ho, předstíral jsem náhlou bolest zubů, abych ospravedlnil odmlky ve svém plácání – a celou tu dobu jsem nespouštěl maniakální vnitřní zření ze svého vzdáleného planoucího cíle, opatrně jsem zvyšoval kouzelné tření, které v iluzorním, ne-li faktickém smyslu odstraňovalo fyzicky neodstranitelné, zato však psychologicky velmi křehké vnitřní uspořádání rozhraní látek (pyžamo a šaty) mezi tíhou dvou opálených nohou, ležících křížem krážem přes můj klín, a skrytým nádorem nevýslovné touhy.

Žádné komentáře:

Okomentovat