Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Významné osobnosti světové literatury po roce 1945

Jean – Paul Sartre
(žán pól sártr)

- francouzský filosof a spisovatel
- odmítl Nobelovu cenu za literaturu, protože neuznával oficiality
- podle Sartra je člověku dána schopnost svobody, výrazem této svobody je čin. Bez činu je lidská existence zbytečná. Být svobodný = jednat.
- má–li mít lidský život smysl, nesmíme zaujímat neutrální postoj
- k jeho nejznámějším dílům patří román Hnus a sbírka povídek Zeď
o Zeď – úvodní povídka
 Děj je situován do období španělské občanské války. Hlavní hrdina Pablo čeká ve vězení na smrt. Z legrace oznámí svým věznitelům, že další bojovník za svobodu se skrývá v márnici, protože věděl, že to není pravda. On ale mezitím změnil úkryt a byl v té márnici dopaden a zastřelen.
 autor ukazuje, jak je život absurdní a jak je vše dílem náhody
 Ukázka:

”Kde je Ramón Gris?”
”Nevím.” Ten, co mě vyslýchal, byl malý a tlustý. Měl skřipec a kruté oči.
Řekl mi:
”Pojď blíž.”
Popošel jsem blíž. Prudce mě odstrčil a posadil se. Řekl:
”Buď ty, nebo on. Zůstaneš naživu, když nám řekneš, kde je.”
Ovšem že jsem věděl, kde je Gris: skrýval se u svého bratrance, čtyři kilometry za městem. Taky jsem věděl, že neprozradím, kde se ukrývá, ledaže by mě mučili.

”Tak co,” řekl tlustý důstojník, ”přemýšlel jsi?”
Prohlížel jsem si je se zájmem jako vzácný hmyz. Řekl jsem jim:
”Vím, kde je. Je schovaný na hřbitově. V některé hrobce nebo v márnici.”
Chtěl jsem si z nich vystřelit. Chtěl jsem vidět, jak vstávají, zapínají si opasky a dávají horlivě rozkazy.
Vyskočili.
”Jdeme tam.
S křikem odešli a já klidně čekal pod dozorem falangistů.

”Dostali Grise.”
Roztřásl jsem se.
”Kdy?”
”Dnes ráno. Udělal blbost. V úterý odešel od bratrance, protože se pohádali. Bylo dost lidí, co by ho byli ukryli, ale už od nikoho nic nechtěl.” Povídal: ”Schoval bych se u Ibbiety, ale když ho zavřeli, schovám se na hřbitově.”
”Na hřbitově?”
”Ano. Byla to blbost. Přirozeně, dnes ráno tam přišli, mělo se to stát. Našli ho v márnici. Střílel po nich, a tak ho oddělali.”
”Na hřbitově!”
Všecko se se mnou začalo točit, a když jsem přišel k sobě, seděl jsem na zemi: smál jsem se tak křečovitě, že mi hrkly do očí slzy.

Žádné komentáře:

Okomentovat