Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Privatizační strategie musí zajišťovat dosažení následujících cílů:

• ukončení provizoria vlastnických vztahů, posílení dlouhodobé motivace vlastníků,
• vstup dlouhodobých strategických investorů s cílem kapitálového posílení bank, sladění zájmů investora s požadavky státu, zabránění pozdějšímu přerozdělování vlastnických podílů do rukou neprůhledných finančních skupin,
• zvýšení výkonnosti a konkurenceschopnosti bank, zvážení výhodnosti různých alternativ fúzí,
• zajištění přípravy na liberalizované podmínky, které budou v bankovním sektoru platit před vstupem a zejména po vstupu do Evropské unie,
• snížení rizika destabilizace jednotlivých bank a bankovního sektoru jako celku, volba správného časového horizontu pro jednotlivé peněžní ústavy,
• zkvalitnění řízení bank — jde v podstatě o poslední možnost jmenovat managementy nezatížené počátečními problémy a ztrátami transformace.
Nucená správa a odnětí povolení působit jako banka

Jestliže v bance přetrvávají nedostatky a není objevena vůle či schopnost je od stranit, nastupuje nucená správa banky.
Ke konci roku 1996 bylo v nucené správě pět bank jako důsledek zvýšeného úsilí a zpřísňování bankovního dohledu ozdravovat bankovní sektor (v roce 1993 jedna, 1994 jedna, 1995 žádná). V těchto pěti bankách v té době pracovalo asi 3900 pracovníků, průměrná aktiva na jednu banku byla 16,2 mld. Kč a základní jmění na jednu banku 1 mld. Kč. Tyto průměry jsou výrazně ovlivněny směrem nahoru Agrobankou Praha, a. s. U této skupiny bank je v porovnání s jinými českými bankami nadměrný podíl vkladů od jiných bank — 19,5 % celkové bilanční sumy (u velkých bank 14,8 %‚ u malých bank 12,4 %).
Nuceného správce, který má postavení statutárního orgánu, jmenuje a odvolává Bankovní rada ČNB. Rozhodnutí o nucené správě obsahuje případné omezení nebo zákaz přijímání vkladů, poskytování úvěrů nebo jiných činností a případně částečné nebo úplné pozastavení nakládání vkladatelů s jejich vklady v bance.
Zásadním úkolem správce je realizovat opatření k obnově likvidity a stability banky.
Během nucené správy může ČNB poskytnout pomoc k odstranění nedostatku likvidity, jejíž navrácení má přednost před všemi ostatními závazky banky.
Výkon funkce všech orgánů banky se pozastavuje. Nucený správce svolává valnou hromadu, má právo se jí účastnit, rozhoduje o věcech v působnosti valné hromady s výjimkou rozhodnutí o zrušení banky. Rozhodnutí valné hromady o zrušení banky lze provést pouze po písemném schválení správcem.
Nucený správce může podat návrh na vyrovnání s předchozím souhlasem valné hromady. V případě předlužení banky je oprávněn se souhlasem ČNB podat návrh na prohlášení konkurzu.
Nucená správa končí rozhodnutím ČNB o jejím skončení, prohlášením konkurzu a uplynutím 24 měsíců od zavedení nucené správy. Ke konci roku 1996 byly dvě banky v konkurzním řízení, čtyři banky v likvidaci a třem bankám bylo již odňato povolení působit jako banka.
Odnětí povolení působit jako banka může nastat i bez předchozí nucené správy z důvodu nepravdivých údajů v žádosti o povolení působit jako banka, jestliže ztráta způsobí snížení základního jmění o více než 50 procent v jednom roce nebo o více než 10 procent po dobu tří let jdoucích po sobě a jestliže banka po dobu 18 měsíců nepřijímá vklady.

Žádné komentáře:

Okomentovat