Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

7. STRATEGICKÝ MANAGEMENT

Úkoly strategického managementu
jsou:
§ navrhnout vizi budoucnosti v oboru podnikání
§ k ní definovat reálné a měřitelné cíle,
§ naplánovat postup k těmto cílům
§ realizovat tento postup a
§ poučení z jeho výsledků zhodnotit v nové situaci.

Faktory ovlivňující volbu podnikatelské strategie subjektu
Při strategickém rozhodování zohledňuje management následující faktory:
§ musí vědět, CO má uspokojit, tj. znát potřeby, přání a požadavky
§ musí vědět KDO je cílem podnikatelských aktivit - znám existenci různých skupin zákazníků
§ musí vědět JAK požadavky skupin zákazníků uspokojit - vhodné metody, techniky a technologie provádění podnikatelských aktivit

Charakteristiky typů podnikatelských strategií
Známe 3 níže uvedené základní typy podnikatelských strategií a jejich charakteristiky:
1. AGRESIVNÍ
Silné stránky organizace jsou vhodné pro uchopení příležitosti. Následuje rozvoj silných stránek v souladu s očekávaným vývojem stavu osolí.
Hlavní postupy:
§ inovační rozvoj
§ vertikální integrace - spojit se svými odběrateli a dodavateli za účelem uplatnění silných stránek a zlepšení konkurenceschopnosti
2a. NEUTRÁLNÍ - defenzivní
Požadavkům na uchopení příležitostí brání slabiny organizace, nelze je získat, je nutno se chránit proti úspěchům ofenzivních strategií konkurence
Hlavní postupy:
§ vyčkávání a posilování slabin
§ horizontální integrace - spojení několika organizací stejného typu (slabiny organizací se musí eliminovat a silné stránky tak, aby si nekonkurovaly) -joint-venture. Hrozí snížení dalšího rozvoje organizace. Málo mobilizující strategie
2b. NEUTRÁLNÍ- ofenzivní
Hrozby z okolí dopadají na silné stránky organizace a proto ji prakticky neohrožují. Je však v rámci obrany odstraňovat vlastní slabiny. Má mobilizující charakter, odstraňuje slabiny
Hlavní postup:
§ řízený obrat - metoda rozvojového obratu spočívá ve vyhodnocení silných a slabých stránek - následují cesty k odstranění a nástup k obratu organizace k vyšší konkurenceschopnosti
3. DEFENZIVNÍ
Hrozby působí na slabiny organizace a ohrožují její další existenci
Hlavní postup:
§ řízená likvidace (všech slabin při uchování cenných zdrojů jako jádra pro rozvoj nových podnikatelských aktivit)
§ opuštění zablokovaného programu (organizovaný ústup z trhů, kde není zisková a pokus prosazení se na trhu s novým produktem) - přejít ke strategii ofenzivně neutrální

Ofenzivní strategie vychází ze zásady připravit zítřejší konkurenční výhody dříve než konkurenti okopírují naše dnešní konkurenční výhody - být v předstihu.
Realizační pasti strategických opatření
2 možnosti:
§ První možnost představuje nevhodné postoje zaměstnanců , kteří vědomě nebo z nedostatků informací brání uskutečňování strategických záměrů
§ Druhou je nezvládnutí působení manažerů na různých úrovních hierarchie řízení
Vrcholový management - v oblasti podnikové strategie
Vedoucí funkčních oblastí - v zajištění funkční strategie - výzkum, výroba, zdroje
manažeři lokálních jednotek, ředitelé závodů a manažeři první linie - v zajištění operativní strategie

Žádné komentáře:

Okomentovat