Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Modely organizačních struktur

Nejčastěji jde o 3 základní typy organizační struktury:
1. funkční (štábně-liniová) organizační struktura
historický první a odráží FAYOLOVY zásady jednoho nadřízeného místa, subordinace zájmů a centralizace rozhodovacích pravomocí. Je přehledná a jednoduchá, výhodná při dlouhodobě neměnném charakteru - nevýhodná při nestabilním okolí.
dělba práce "vstup--výstup"
pracovní specializace - detailní popis každého pracovního místa
koordinace výkonu silně centralizována a pravomoc nižších stupňů řízení je přísně vymezena z nadřazené úrovně
rozhodovací procesy probíhají po linii "nadřízený-podřízený" a mají autoritativní povahu - "štábně-liniová"
Její příliš formalizované pojetí a zbyrokratizování v ní existujících vztahů je vážnou překážkou pro rychlou reakci organizace na změnu podmínek v okolí. Navíc s ní spojené protiinovační klima je brzdou rozvoje konkurenceschopnosti organizace
2. předmětová (divizní) organizační struktura
zdánlivá shoda s funkční, avšak diametrálně od ní odlišná
Princip dělby práce zde ve směru "výstup--vstup", tj. vazby jsou vytvářeny tak, aby činnosti spojené s určitým výstupem byly seskupeny do jednoho celku - divize.
Pracovní specializace není již úzce vymezena - popis pracovního místa je praktický nemožný, pracovníci jsou spíše universální a řídí se popisy pracovních činností
Koordinace - k delegování rozhodovacích pravomocí dochází postupem "zdola-nahoru", tj. na vyšší úroveň hierarchie managementu jsou přesouvány jen ty pravomoci, které vyžadují centralizaci a nadhled. Divize jsou autonomní, nezávislé subjekty a vznikají seskupení útvarů podle 3 hledisek
§ výrobně-technologického
§ obchodně-.politicikého
§ regionálního

Výhody
Vzhledem k tomu, že rozhodovací pravomoci jsou delegovány postupem "zdola-nahoru",přibližují se rozhodovací procesy místům výkonu pracovních činností, což je prvním předpokladem pro rychlou reakci na podněty z okolí.
Nevýhody
Vzhledem k autonomnosti divizí dochází k častému plýtvání zdroji organizace, rozvoj kvalifikace pracovníků není kontrolovatelný.
3. maticová organizační (projektová) struktura
Snaha o eliminaci nevýhod předmětového uspořádání a jejich nahrazení výhodami funkčního uspořádání vedla ke vzniku kombinace - za cenu odklonu od zásad, považovaných do té doby za neporušitelné. Porušuje FAYOLOVU zásadu jednoho nadřízeného - každý pracovník je vystaven dvojí podřízenosti:
§ věcné - po vertikální linii
§ předmětové - po linii horizontální
Výhody - rychlost šíření informací, ve vzájemné spolupráci a přesouvání specialistů dle potřeby, podporuje rozvoj kreativity a je vysoce inspirativním prostředím pro rozvoj inovačních programů organizací. Je však efektivně využitelná prakticky jen pro určité specifické podmínky výkonů s vysokým podílem tvůrčího charakteru (projekty)
Nevýhody
Především princip dvojí podřízenosti, který vede ke vzniku kompetenčních sporů mezi předmětovými (po věcné linii) a funkčními vedoucími téhož pracovníka.

Žádné komentáře:

Okomentovat