Definice managementu
Management je proces tvořený propojením čtyř základních manažerských aktivit = plánování, organizování, vedení, kontroly a řízení pracovníků a jimi využívaných zdrojů, jehož působením se dosáhne vytyčených cílů s vynaložením co nejmenších nákladů.
Charakteristika procesů managementu
Plánování - výchozí činnost, jejímž smyslem je navrhnout vizi nejlepší cesty ke stanovenému cíli (dále sjednocení k dosažení cíle a nástroj pro kontrolu správnosti postupu k cíli)
Organizování - kompletuje plánování - rozdělení úkolů na vhodné nositele a přidělení zdrojů = statické činnosti
Vedení pracovníků - emociální složka - má zajistit nejvyšší výkony při nejvyšší kvalitě
Kontrola a řízení - racionální působení, které využívá zpětnou vazbu - ověření skutečného výsledku původního rozhodnutí pro přípravu rozhodnutí dalších.
Hierarchické uspořádání managementu
Proces managementu je rozdělen do tří základních úrovní - hierarchická pyramida
1. Vrcholový management - odpovídá za strategická rozhodnutí dlouhodobého charakteru s dopadem do všech oblastí činností
2. Střední management - odpovídá za taktická rozhodnutí střednědobého charakteru v některých ze širších funkcí
3. První linie - představitelé managementu první linie jsou v bezprostředním kontaktu se zdroji organizace, které umožňují realizaci transformačních procesů
Manažeři
zodpovídají za to, že podnikatelský subjekt postupuje ke svým podnikatelským cílům účelně a efektivně - též, aby podřízení dělali správné věci a rádi
Úspěšný manažer musí být kompetentní v těchto složkách:
1. technická (odborné znalosti - IT, bankovnictví, atd.)
2. humanitní (schopnost jednat s lidmi a ovlivňovat jejich pracovní chování
3. koncepční (součást odborné kompetentnosti, vymýšlí, musí postihnout souvislosti mezi pracovními úkoly a odhadnout předem důsledky jím přijatých rozhodnutí).
Základní role manažera:
FORMÁLNÍ STATUT A MOCENSKÁ AUTORITA mají složky
1. informační - monitor, distributor, mluvčí
2. interpersonální (představitel, vedoucí, zprostředkovatel)
3. rozhodovací role (podnikatel, řešitel konfliktů, vyjednavač, přidělovatel zdrojů
Mocenská autorita managera se opírá o složku formální, danou jeho statutem uvnitř subjektu a složkou osobního vlivu, vymezenou jeho osobními vlastnostmi, způsobem jak vykonává své základní role.
Vztah vlastníci-manažeři
Manažeři jsou skupinou zaměstnanců k jejichž povinnostem patří zastupovat zájmy vlastníků ve vztahu k ostatním zaměstnancům. Zájmy vlastníků bývají často odlišné od cílů podnikatelského rozvoje vytyčených a sledovaných manažery - ti např. nemusí mít zájem organizaci rozvíjet - což vede ke konfliktům. Příčina sporů mezi manažery a vlastníky spočívá v přirozené odlišnosti zájmů vlastníků a skupinových zájmů představitelů managementu.
Žádné komentáře:
Okomentovat