Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

56. Islamské náboženské a právne školy /charakteristika a význam/

V prvých troch storočiach existencie islamu bol vývoj právneho systému determinovaný vznikom a rozvojom 4 hlavných sunitských právnych škôl (mazháby). Islamské právo aplikuje pravidlá, ktoré sú obsiahnuté v učení školy a prijaté v danom štáte ako pozitivné právo.
a) škola malikovcov – Imán Málik – Horný Egypt, severozápadná a centrálna Afrika, vysvetlil primárne základy na základe zdravého a všeobecného uznávaného tradovaného materiálu a svoje dielo usporiadal podľa právnických kategórií, Dielo „Vyšliapaná cesta“, považoval za dravé iba tie tradície, ktoré sa vyskytovali v jeho zbierke a tých je približne 300
b) škola hanefíovcov – Iman Abu Haníga – územie bývalej omanskej ríše, India, Pakistan, Afganistan, Čína, stredoázijské republiky bývalého ZSSR do VOSR, oblasť Balkánu – bol najvyššou autoritou irackých právnikov, neuznával viac ako 50 tradícii a vďaka jeho činnosti sa ich zachovalo 17. Irák často používal analógiu a boli pri jej aplikácii zbehlí, školy zanechali po sebe veľa spisov
c) škola šafiovcov – Aš – Šafií – väčšina Afriky, hlavne východná, Sýria, Indonézia a Malajzia - najviac prívržencov v Egypte
d) škola hanbalovcov – Ibn Hanbal - Saudská Arábia, Spojené arabské emiráty, Dubaj a iné – nie je veľmi významná, málo stúpencov, dávali prednosť tradíciám pred analogickou úvahou

Žádné komentáře:

Okomentovat