Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

V této žádosti uvede klient především:

• jméno a adresu, popř. název a sídlo
• požadovanou výši úvěru
• účel úvěru
• termín a požadovaný způsob čerpání úvěru
• navrhovaný způsob splácení úvěru a konečnou dobu splatnosti úvěru
• navrhované zajištění úvěru
• další informace ( např. týkající se jeho majetkových poměrů, finanční situace a výše závazků)
K žádosti o úvěr zákazník přiloží další potřebnou dokumentaci ( doklady vztahující se k navrhovanému zajištění úvěru, podnikatelský záměr, účetní výkazy, daňová přiznání, potvrzení zaměstnavatele a výši příjmů apod.).

6.6 Úvěrová analýza, zajištění úvěru
Banka zkoumá všechny podstatné okolnosti týkající se žádosti o úvěr – provádí tzv. úvěrovou analýzu, při které hodnotí bonitu klienta. Bonitou klienta rozumíme jeho schopnost dostát svým platebním závazkům, a tedy i schopnost přijímat úvěry.
Při úvěrové analýze musí bankovní pracovník vzít v úvahu šest C úvěru:
1) Can we? Můžeme?
Bankovní pracovník musí zvážit, zda poskytnutí úvěru bude odpovídat úvěrové politice banky, zda výše úvěru a další podmínky jsou v souladu s možnostmi bankovní pobočky a zda je poskytnutí úvěru legální ( tj. v souladu se zákony státu).
2) Charakter. Charakter zákazníka.
Charakter zákazníka se vztahuje k ochotě zákazníka platit dluhy. Lidé s dobrým charakterem a dobrou finanční disciplínou a podniky s dobrou pověstí budou dělat všechno možné pro to, aby splatili úvěr a budou otevřeně a vstřícně spolupracovat s bankou v případě, že oni jako jednotlivci nebo jejich podnik jsou ve finančních obtížích.
Charakter klienta je možné dobře posoudit po několika letech jednání s touto osobou či firmou. Naneštěstí toto není vždy možné, proto banky k posouzení charakteru klienta využívají informace od jiných osob (dodavatelů, jiných bank, zaměstnavatele dané osoby atd.)
3) Caracity. Schopnost zákazníka splatit úvěr.
Banku zajímá návratnost úvěru. Schopnost splácet dluhy bance závisí na výši příjmů a výši splatných finančních závazků zákazníka.
Bankovní zákazník musí být schopen:
• vytvořit dostatek peněžních prostředků pro splácení všech splatných závazků
• rozumně použít vytvořené peněžní prostředky. Některý podniky může sice vytvořit dostatečné peněžní prostředky pro splácení dluhu, ale vedení podniku raději zvýší mzdy svých zaměstnanců než aby se snažilo splatit dluh bance. Obdobně občan může dosahovat poměrně vysokých příjmů, ale pokud nedokáže rozumně kontrolovat své výdaje, může mít problémy se splácením úvěru bance.

Žádné komentáře:

Okomentovat