Etapy strategického řízení
formulace strategií – z účetních informací je sestavena finanční analýza a z ní pak navrhnuta strategie
předávání zvolených strategií organizaci – zvolená strategie je přenesena do účetnictví
tvorba taktik zavádění zvolených strategií – vytváří se a zavádí do praxe taktiky celkové strategie vše pomocí finanční analýzy
tvorba a zavádění mechanizmů řízení – pomocí účetních výkazů je kontrolováno zda došlo k naplnění strategických cílů
Koncepce hodnotového řetězce
Hodnotový řetězec je sada navazujících činností vytvářející hodnoty, počínaje zdroji surovin přes dodavatele součástek až ke konečnému uživateli. Jde o zaměření pozornosti na okolí společnosti, přičemž každá společnost je chápána v kontextu celého řetězce činností vytvářejících hodnoty, jehož je jen jednou součástí.
Celý vztah banka – klient je potřeba chápat více z nadhledu, na delší období, ne jen na životnost určitého produktu, to nám umožní konkurenční výhodu.
Koncepce strategického utváření pozice na trhu
Dva způsoby:
co nejnižší náklady
nabídka vynikajících produktů
Produktové rozlišení
Nákladové rozlišení
Úloha kalkulace nákladů při hodnocení výkonnosti
Ne příliš důležitá
Velmi důležitá
Důležitost typu pružného rozpočtování při kontrole produktových nákladů
Střední až nízká
Vysoká až velmi vysoká
Důležitost analýzy nákladů při rozhodování o ceně
Zásadní pro úspěch
Ne příliš obvyklá
Důležitost nákladů produktů při rozhodování o ceně
Nízká
Vysoká
Důležitost analýzy nákladů konkurence
Nízká
vysoká
Koncepce vztahových veličin
Chápat chování nákladů znamená chápat složité vazby mezi jednotlivými vztahovými veličinami v konkrétní situaci. V rámci strategického řízení nákladů rozlišujeme dva typy vztahových veličin ovlivňujících náklady:
- strukturální – míra – velikost investice do produkce, výzkumu a vývoje či do marketingu
- rozsah – stupeň vertikální integrace
- zkušenost – jak často činnost prováděna v minulosti
- technologie – technologické procesy užívané společností v každém kroku hodnotového řetězce
- komplexnost – rozsah produktů a služeb nabízených klientovi
- exekutivní – týká se kapacity společnosti – čím více, tím lépe
Strategické řízení nákladů a kalkulace nákladů založená na činnostech
Strategické řízení nákladů vede přes poznání průběhu hodnotového řetězce (nejen) uvnitř společnosti k vymezení vztahových veličin (faktorů) ovlivňujících náklady, k utvoření pozice na trhu. Cílem strategického řízení nákladů je získání dlouhodobější pozice (výhody) na trhu. Dosažení tohoto cíle významně napomáhá kalkulace nákladů založená na činnostech.
Žádné komentáře:
Okomentovat