Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

18. Kalkulace nákladů založená na činnostech

Užití kalkulace nákladů metodou ABS tj. aktivity-based costing
Strategické řízení nákladů
Určuje strategickou hodnotu činností a optimalizuje využití zdrojů
Operativní řízení nákladů
Měří a kontroluje výkonnost ve vztahu k nákladům a činnostem
Kalkulace nákladů na produkt
Určuje výnos klientů nebo skupin klientů
Výnos klienta
Dává přehled o oceňování produktů a o strategii podpory prodeje založené na informacích o nákladech
Proces kalkulace nákladů metodou ABC:
posuzování a potvrzování potřeb
určení oznamovacích jednotek
- vymezení produktů a transakcí
- agregace činností
- vymezení vztahových veličin
- vymezení klientů a skupin klientů
shromažďování dat (objemy a hodnoty)
rozvíjení systému kalkulace nákladů metodou ABC
- rozvíjení informačních požadavků a charakteristik systému,
- výběr a instalace softwaru a nastavení parametrů systému
- rozvoj automatizovaných rozhraní a datových slovníků
- zadávání dat a testování kapacity výstupů
určování nákladů a výnosů
- výpočet nákladů
- odhad výnosů
studium výsledků a tvorba doporučení
- tvorba výstupů
- studium možností
- návrh opatření
- prováděcí plán

Kalkulace nákladů na produkty metodou ABC
V přiřazování nákladů činnostem je mnoho „šedých“míst týkajících se vymezení přímých a nepřímých nákladů. Kalkulace metodou ABC je zde užitečná proto, že využívá vztahové veličiny ovlivňující náklady k propojení nákladů na činnosti s produkty. Pouze ty nepřímé náklady, které existují pro udržení základního výstupu podnikání jsou přiřazeny jako součást celkových nákladů na produkty.

Výnosnost na klienta při využití kalkulace nákladů metodou ABC
Tři managerské úrovně získávání informací: klient, produkt a organizační středisko
Manager klienta – zjistí proč jsou někteří klienti rentabilnější, podporovat rentabilitu i křížový prodej
Manager produktu – zjistí nejvýnosnější produkty a kombinace produkt – klient.
Různé typy klientů potřebují různý typy produktů a podle těchto skupin se také přiřazuje jejich cena.
Shromažďují se informace o využívání produktů, průměrných zůstatcích, ziscích a nákladech na klienta nebo skupinu klientů. Výnosy dělíme na: úroky(počítají se denně, marže je počítána z průměru), provize a zisky z finančních operací. Abychom udělali správný závěr o výnosu z klienta musíme také správně stanovit náklady.

Kalkulace metodou ABC a řízení provozních nákladů
Kalkulace metodou ABC (založenou na činnostech) lze velmi dobře řídit celkové náklady. Kombinace analýzy výnosů a kalkulace nákladů metodou ABC poskytuje managerům významný nástroj pro hodnocení produktu a výnosu klienta.

Žádné komentáře:

Okomentovat