Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

7.3 Měření výkonnosti, controlling ve veřejné správě

7.3 Měření výkonnosti, controlling ve veřejné správě

7.3.1 Výkonnost projektů ve veřejném sektoru
Výkonnost a její měření je přímo spojeno se zavedením moderních postupů při řízení projektů ve státní správě.
Controlling je systém kontrolních a zároveň řídících procesů při sledování a porovnání plánovaných a dosahovaných výsledků.
Přitom se nejedná pouze o ekonomické (finanční) parametry, ale také o časové plnění záměru i další aspekty (spokojenost zájmových skupin, benchmarking (nikoliv porovnávání s konkurencí, ale s jinými, většinou vyspělejšími regiony) apod.
Podmínkou nebo předpokladem pro spolehlivé měření je zavedení výkonnostních měřítek do jednotlivých částí plánu. Musí být umožněno sledovat alespoň parametry podle modelu „3E“
- efektivitu (předpoklad postavení vize a cílů), systém reportingu, který sleduje stupeň dosažení cílů
- účinnost (efficiency), model měření ev. odchylek v jednotlivých částech plánu (perspektivách); pokud to lze, držet se i prováděných rozpočtů a kalkulací, aby se odchylky daly měřit
- hospodárnost (economy), zpětnovazební instrument – návrhy změnových procesů, které vycházejí ze zjištěných odchylek

Výhodným nástrojem pro controlling projektů ve veřejném sektoru je zavedení modelu komplexního řízení výkonnosti, např. BSC.
Je pravda, že perspektivy BSC mají poněkud jiné složení v porovnání s podnikatelskými projekty, ale výše uvedené 3 způsoby měření lze v systému BSC aplikovat:



Měření výkonnosti podle BSC

Strategické cíle Měřítka Akce a analýzy

------------------ --------- Zákaznické cíle

------------------ --------- Finanční cíle

------------------ --------- Interní procesy

------------------ --------- Potenciál

Efektivita Účinnost Hospodárnost

7.3.2 Specifické rozdíly při hodnocení projektů ve veřejné správě
Oba druhy projektů → ziskový a obecně prospěšný, mají velmi podobný charakter. Můžeme použít i metody „ekonomického“ (finančního) hodnocení
Náklady – investiční i provozní – existují
Finanční zdroje – jsou nutné
Finanční výnos – u veřejně prospěšných projektů není vždy jednoduše identifikovatelný
Náhrada finančního výnosu – substituční ocenění – např.:
- stínové ocenění výnosů (uspořené náklady, které odpadnou při realizaci projektů)
- náhražkové tržní ocenění (vznik aktiva, které vzniklo projektem)
Pro takovou analýzu existuje postup i na Ministerstvu pro místní rozvoj (Princip analýzy nákladů a přínosů – Cost Benefit Analysis)
Na základě těchto úprav lze převést analýzu výkonnosti do známých postupů z podnikatelských projektů:
a) Ekonomická efektivnost
- doba úhrady
- čistá současná hodnota
- vnitřní výnosové procento
b) Finanční stabilita
Průběh toků hotovosti v průběhu projektu. Kontrola stability – financovatelnosti projektu

Žádné komentáře:

Okomentovat