Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Osmdesátá léta byla ve znamení integrační ...

Osmdesátá léta byla ve znamení integrační růstové strategie. B.S.N. postupně získala firmy Amora (hořčice, kečupy, majonézy), Maille (konzervárenské výrobky), Vandamme, sýry La Pie dui chante, Liebig, Viadox, Materne, výrobce šampaňského Pommery et Lanson, firmu Dannon (největšího amerického výrobce jogurtů), Générale Biscuit (třetího největšího světového výrobce sušenek a oplatek, který měl v portfoliu dnes nejvýznamnější značku Lu), italského výrobce těstovin Angelo Ghigi, atd. S trochou nadsázky se dá konstatovat, že B.S.N. skupovala všechny potravinářské firmy, které byly k mání.

Skutečný mezinárodní rozvoj však firma B.S.N. začala realizovat v 90. letech, kdy se rozhodla masivně investovat na nově otevřených trzích zemí střední a východní Evropy, v Asii a v Latinské Americe. V roce 1994 došlo ke změně názvu společnosti i loga a firma začala podnikat pod svojí nejznámější značkou Danone. V roce 1996 postavili akcionáři do čela společnosti syna zakladatele firmy Francka Ribouda.

Změna ve vedení firmy znamenala i změnu strategie. Firma Danone se rozhodla získat vedoucí postavení na trhu ve třech segmentech – v oblasti čerstvých mléčných výrobků (jogurty, sýry, mléčné nápoje), minerálních vod a sušenek a oplatek. Po rozhodnutí o odprodeji ostatních, často velice ziskových aktivit, získala firma Danone na realizaci svého strategického cíle potřebné zdroje. Vedoucí postavení na světovém trhu se jí podařilo získat u čerstvých mléčných výrobků. Na trhu minerálních vod je Danone leaderem na asijských trzích a v Latinské Americe.

Firemní růst zajišťují zejména tři značky, které využívají positioning

zdravé výživy – Activia, Actimel a Vitalinea (na firemním obratu se podílejí 15% a např. v roce 2004 se podílely na polovině hospodářského růstu). Na trhu sušenek a oplatek je firma Danone leaderem v Evropě, Latinské Americe a Asii. Celosvětového prvenství se jí však nepodařilo dosáhnout kvůli největšímu konkurentovi, firmě Nabisco, která má dominantní postavení na americkém trhu. Danone je dne skutečně mezinárodní firmou, která působí ve 120 zemích. Firma zaměstnává více než 86 000 zaměstnanců (z toho 46% v asijských zemích) a jejími nejvýznamnějšími značkami jsou kromě Danone, Lu a Evian např. čínská značka minerálních vod Sahana či ruská značka sušenek Bolševik.


Pramen: Výroční zprávy firmy Danone, internetové stránky www.danone.com

Žádné komentáře:

Okomentovat