Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5) Přednáška: JAKÝ ORGANIZAČNÍ SYSTÉM JE NEJLEPŠÍ PRO URČITOU FIRMU?

JAKÝ ORGANIZAČNÍ SYSTÉM JE NEJLEPŠÍ PRO URČITOU FIRMU?

Existují různé faktory ovlivňující rozhodování o tom, jaký organizační systém firma přijme:
1) prostředí firmy/podniku
2) strategie firmy
3) velikost firmy
4) používané technologie


(3) Velikost podniku
- musíme uvažovat jak je podnik veliký a přizpůsobit organizační systému (čím je podnik větší, tím je organizační systém více byrokratický)
- velikost podniku měříme zejména počtem zaměstnanců (nebo velikostí obratu/zisku, rozlohou, atd.)

(4) Technologie
(úzce navazuje na prostředí podniku)

a) technologie kusové a malosériové výroby
b) technologie sériové, velkosériové a hromadné výroby
c) technologie kontinuálního procesu (chemičky/rafinérie)

- procesy transformace (vstupy - transformace - výstupy)

V jakém období života se organizace nachází?


OBDOBÍ ŽIVOTNÍHO CYKLU

- životní cyklus organizací a z toho odvíjející se organizační struktura je závislá na aplikovaném výrobku, tj. na životním cyklu výrobku

I) jestliže se podnik zakládá – má organizační strukturu velmi jednoduchou a také neformální

II) organizační struktura začíná být funkcionální – růst v čase a objemu, vznikají nové funkce – delegace pravomocí (řízení) se rozšiřuje

III) čas dozrávání – pozvolný rozvoj, organizace začíná být byrokratická s liniovou štábní kulturou

IV) pokles – stagnace – oživování – firmy se začínají členit např. do divizí aby získaly pružnost jednotlivých výrobních procesů

Hledisko vývoje organizace z pohledu evolucí a revolucí

Teorie evoluce a revoluce = organizace ve svém vývoji prochází ve fázemi evoluce a revoluce – v určitém období evoluce (vývoje) nastane zlom (revoluce-krize) v životě firmy, a té nezbývá než řešit vzniklý problém a udržet další vývoj podniku.

Vývoj firmy v aspektu evoluce a revoluce ovlivňuje:
a) věk
b) velikost
c) míra růstu příslušného odvětví


Model organizačního vývoje v závislosti na faktorech organizačního vývoje

VELKÁ

MALÁ


NOVÁ STARÁ Věk instituce

- razance růstu zisku i v krátkém čase trvání firmy představuje velké množství změn (krizí) oproti organizacím, která má pozvolnou (malou) míru růstu zisku

Pět fází růstu s krizovými přechody

Velikost instituce Fáze 1 Fáze 2 Fáze 3 Fáze 4 Fáze 5


VELKÁ
psychická krize
krize byrokracie spolupráce
krize kontroly koordinace
krize autonomie decentralizace
krize vedení profesionální řízení

MALÁ tvůrčí

NÓVÁ STARÁ Věk instituce


I. fáze – tvůrčí: řízení zajišťuje vlastník, výroba nových výrobků a jejich prodej, neformální organizační systém, komunikace je neformální, pracovníci nehledí na pracovní dobu, nejsou nároční na plat (tzv. nadšenci), reakce na zákazníka je okamžitá  bezprostřední vazba na trh

• nastává krize vedení = vlastník již nestačí profesionálně zajistit chod firmy, přijímá profesionály, kteří se začínají podílet na vedení


II. fáze – personální řízení: organizace má profesionální řízení, toto období trvá určitou dobu a je závislé i na velikosti firmy, záležitosti komunikace i organizační struktury se začínají formalizovat

• nastává krize autonomie = i v této fázi zůstává hlavní rozhodování v rukou vrcholového vedení či majitele, vzniká tak však negativní pocit u nižšího managementu, že nemůžou sami rozhodovat, proto je nutno to řešit decentralizací


III. fáze – decentralizace: profesionálům jsou předány určité pravomoci v řízení, aby oni sami dokázali ve svém úseku rozhodovat (pokud by se tato fáze neprovedla, tak by odešli především mladí ambiciózní střední manažeři)

• nastává krize kontroly = předáním pravomocí dochází k tomu, že si každý ze středního managementu dělá co chce a ztrácí se tím možnost kontroly jednotlivých oddělení (vedoucích), to je nutno řešit recentralizací


IV. fáze – recentralizace: vrcholové vedení stáhne některé pravomoci k sobě a zkoordinuje hlavní činnosti, zavedením recentralizace ale ve své podstatě začínáme tvořit organizační strukturu byrokratickou (určení kdo, co, kam, kdy,…..)

• nastává krize byrokracie = kdy vzniká pocit, že management vytváří spoustu papírování pro vrcholový management, který toto přísně vyžaduje ke kontrole a řízení firmy, v této krizi musí dojít k přehodnocení řízení a organizační struktury, nastává tzv. rozvolnění, které je charakteristické obdobím spolupráce

V. fáze – týmová práce: dochází k integraci jednotlivých oddělení (vznikají společné projekty)

• nastává krize psychická = z týmové práce, kde jednotlivci nemají jednoznačně přidělenou práci a cestu z této krize je naznačena v tom, že týmoví pracovníci se začínají specializovat (rozšiřují své dovednosti)


CHARAKTERISTIKA MANAGEMENTU

Kategorie Fáze 1 Fáze 2 Fáze 3 Fáze 4 Fáze 5
Základní úkoly Výroba + prodej Efektivnost prací Rozšíření trhu Konsolidace Inovace
Organizační struktura Neformální Centralizovaná
a funkcionální Decentralizována a podle oblastí Liniově štábní
a výrobní složky Týmová
Styl vrcholového vedení Individualistická podnikatelská Přímé řízení Delegace pravomocí Dokladování Účast na řízení
Kontrolní systém Výsledky na trhu Standardizace
nákladová střediska Hlášení
zisková střediska Plánování investiční střediska Sledování společných cílů
Hmotná zainteresovanost Soukromé vlastnictví Plat
+ zvýšení prémií Individuální prémie Podíly na růstu
+ vlastní akcie Prémie pro týmy

Žádné komentáře:

Okomentovat