Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1) Přednáška: Pojetí jakosti, měření a hodnocení jakosti, benchmarking

Pojetí jakosti, měření a hodnocení jakosti, benchmarking

- jakost – souhrn vlastností a charakteristik entity, které ovlivňují schopnost uspokojovat požadované potřeby
- v minulosti, současnosti
- entita – kombinace výrobků a služeb
- HW, SW, zpracované materiály a služby podle ISO
- souhrn znaků entity –nejen výrobek, ale i to, co je součástí výrobní a povýrobní činnosti
- spirála jakosti
marketing
předvýrobní etapy finanční řízení
personální řízení
povýrobní etapy management jakosti (procesní řízení)
– výzkum, vývoj – proces zkoumat, nacházet nedostatky, odstraňovat je

schopnost uspokojovat potřeby
- potřeba – to, co zákazník pociťuje
- marketing odhaduje i skryté potřeby
- zákazník – i divize podniku sobě navzájem, útvary, dílny, zaměstnanci
- jakost je relativní kategorií; nikdy nelze rozhodnout, zda výrobek je jakostní či není. Dříve, než rozjedeme výrobu, je třeba rozhodnout, kdo je náš zákazník, jaké má potřeby a k čemu bude výrobek používat!
- index spokojenosti zákazníka

přínos důsledně realizovaného managementu:
- stabilní růst ve firmě
- úspory materiálu a energií
- úspěch na trhu
- makroekonomické ukazatele
- úzce souvisí s ochranou spotřebitele

Benchmarking
- soustavný proces poměřování výrobků, služeb, postupů, metod s nejtvrdšími konkurenty na trhu, ale i s podniky, které mají v dané oblasti vedoucí postavení, za účelem cílů našeho zlepšování
- výsledkem je bodové ohodnocení jak naší úrovně, tak i konkurenta - zjištění, od koho se učit
- postup (nemá jednoznačný algoritmus):
1.) co chceme hodnotit
2.) určit konkurenty
3.) navázat kontakt s konkurenty, příp. sepsat smlouvu o benchmarkingu
4.) výběr metod sběru dat, zpracování a vyhodnocení těchto dat (dotazníky)
5.) stanovit rozdíly mezi námi a konkurentem
6.) definice budoucí hladiny naší budoucí výkonnosti
7.) výsledky vyhlásit a dát na vědomí zaměstnancům, realizace opatření
8.) nový benchmarking po půl roce, zhodnotit a zanalyzovat, jak na tom jsme (zda jsme dosáhli stanovené cíle)
motto: „Maximální orientace na potřeby zákazníka, ale ne za každou cenu .
hranice: společensky uznávané etické normy, ohled na ŽP, právní rámec

Žádné komentáře:

Okomentovat