Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2) Přednáška: Mezinárodní management

Mezinárodní management

- vstup do podniku se zahraničním prvkem nese řadu komplikací - manažer se musí kvalitně připravit

Domácí a mezinárodní podniky – charakteristiky a praktiky


Prostředí Domácí podnik Mezinárodní podnik

Vzdělanostní prostředí
1. Jazyk jeden více
2. Školský systém žádné nebo malé omezení velké omezení

Sociálněkulturní/etické prostředí
1. Hodnoty, postoje homogenní heterogenní
2. Sociální uspořádání podobné rozdílné

Politickolegislativní prostředí
1. Politická orientace orientované na vlastní zemi adaptabilní
2. Legislativní prostředí poměrně jednotné rozdílné
3. Národní svrchovanost jedna mnoho
4. Vládní politika a nařízení stejná rozdílná

Ekonomické prostředí
1. Ekonomický rozvoj v podobných stádiích v rozdílných stádiích
2. Ekonomický systém podobný rozdílný


+ jazyk: - musíme stanovit, kdo ve firmě musí umět jazyk(y) a jaká úroveň je potřebná
- firmy musí rozhodnout, zda budou využívat tlumočníky (znalost problematiky)

+ školský systém: - různé přístupy ke stylu vzdělávání v různých zemích = různé znalosti

+ sociální uspořádání: - pravomoci, sociální postavení, úkoly, instituce, mobilita, sociální systémy

+ hodnoty: - postoje má každá skupina lidí jiné (nutná vzájemná shoda pro dosažení správného cíle)


Z hlediska strategie formování podnikové kultury a s ní související i celkové strategie lze uvést některé modelové přístupy:
A - polycentrickou podnikovou kulturu
B - globální podnikovou kulturu
C - geocentrickou podnikovou kulturu


A: vychází z místního národního prostředí, národních tradic, ze zkušeností řízení místního podniku, slabinou je komunikace ve smyslu, že každá firma má určitou vizi (cíl), výhodou je velká operativa – reakce na změny místních podmínek

B: vedení místních podniků vychází z mateřské firmy, vzniká problém neznalosti místního prostředí (mentalita pracovníků, změny jsou méně pružné)

C: přenáší do firem působící v zahraničí metody a nástroje a nechávají vedení na starosti místnímu managementu a paralelně zapojeným manažerům hlavní pobočky, využívá se často metoda rotace pracovníků, čerpání zkušeností  předcházení problémům = „pružnost myšlení“

- vrcholový management > duplicitní funkce (zastupování): např. ředitel (Němec) + poradce (Čech)

Měřítka pro posuzování, zda je firma z hlediska kulturního prostředí schopna se propojit s mezinárodní firmou.

1. mocenský odstup PDI: určuje míru respektu nižších manažerů před nadřízenými (stupnice 0-100)

2. individualismus IDV: určuje zda manažeři pracují rádi sami či v kolektivu (stupnice 0-100)

3. maskulinita a femininta MAS: maskulinita představuje stupeň orientace na výkon a úspěch, naopak feminita značí orientaci na sociální záležitosti, solidaritu, kvalitu, kulturu, atd.

4. obava z nejistoty VAI: existence a úroveň směrnic (postupů) na všechny podnikové činnosti

5. dlouhodobá a krátkodobá orientace O: určitá orientace v řízení i životě, schopnost/neschopnost dlouhodobého plánování, schopnost/neschopnost operativního řízení, hodnocení na stupnici 0-100

Žádné komentáře:

Okomentovat