Ekonomické aspekty jakosti Kč
Proč je měříme?
- abychom mohli jakost neustále zvyšovat
- výrobek je třeba vylepšovat tak, aby co nejlépe splňoval požadavky spotřebitele
- náklady z nedisponibility – kdy je výrobek neschopný provozu = prostoje, náklady na zavedení náhradního scénáře, apod.
- efekty u výrobce:
- zvýšení jakosti - snížení nákladů : úspory materiálu, energií, lépe využitý strojový čas, pracovní doba, zvýšení zisku při neměnné ceně
- efekty u zákazníka:
- za stejnou cenu získá jakostnější výrobek
- snížení nákladů na provoz, údržbu a opravy
- snížení ztrát z nedisponibility, ze zmetků
- neshodný výrobek: neodpovídá normám, ale lze jej opravit
- zmetek – je vyhozen nebo jde na recyklaci
- národohospodářská oblast: dojde k vyššímu využití energetických zdrojů
- tři základní činnosti ekonomických jakostí:
• monitoring nákladů
• monitoring přínosů
• tvorba cen
- monitoring nákladů:
- lze zjistit velikost ztrát z nedostatků, oblasti celkových nákladů, ukazatele účinnosti systému jakosti
- monitoring efektů:
- vliv jakosti na výsledky podnikání (výši zisku, tržby, náklady, ukazatele rentability)
- přínosy lze kvantifikovat
- lze nalézt výkony, které jsou nositeli prosperity
- vhodná základna pro tvorbu cen
- určit optimální hladinu jakosti (konflikt mezi cenou a jakostí)
Monitoring nákladů
Výrobce:
dle Evropské organizace
náklady = výdaje vynaložené výrobcem a spojené s prevencí, hodnocením a vadami,
aby bylo dosaženo požadavků jakosti v průběhu marketingového vývoje,
zásobování, výroby, instalace a užití
Modely: PAF, procesních nákladů, Taguchiho ztrátová funkce
PAF – náklady jsou seřazeny do skupin:
1.) náklady na interní vady
- náklady způsobené neshodnými či zmetkovými výkony, zachycené přímo u výrobce (i chybná rozhodnutí)
2.) náklady na externí vady
- zachyceny až zákazníkem v době užívání výrobku (odstranění je dražší) vyplatí se náklady na kontrolu a prevenci
3.) náklady na hodnocení
4.) náklady na prevenci
- měly by vykazovat stálý růst
- při zavádění je třeba definovat náklady na jakost – nejen zjevné, ale i skryté, zejména v režijních nákladech
- je nutné odhalovat chyby a omyly – dobré je zrušit sankce, aby se na ně přišlo
- analýza stavu evidence položek
- nutné posoudit, zda současný způsob evidence je vhodný nebo je nutné jej přepracovat. Údaje získané je třeba využívat!
Model procesních nákladů
- náklady se sledují dle procesů
- proces = soubor činností transformujících hmotné či informační vstupy na výstupy
- dva typy nákladů:
1.) na shodu
- je nutné je vynaložit, aby daný proces proběhl napoprvé správně, a to s takovými ukazateli, které jsou pro nás přijatelné (náš standard)
2.) na neshodu
- veškeré náklady, které překračují náklady na shodu
- je nutné sledovat jejich výši i strukturu dekompozice na úrovně řízení, organizační jednotky a jednotlivá pracoviště
- úkol nákladového controllingu
- nároky: informační technologie
lidi – školení
kvalitně zpracované vnitropodnikové normy (popisy procesů a
pracovních míst)
- soustředí se na všechny skupiny nákladů, které v organizaci vznikají
- harmonogram zavádění:
1.) zvolíme zkušební proces – musí být dobře zvládnutý z hlediska ekonomického, lidského i technologického
2.) proces je třeba detailně popsat
3.) jednoznačně určit vstupy do procesu (i kdo je dodává)
4.) určit výstupy procesu
5.) kdo je zákazníkem
6.) identifikace zdrojů (výrobní faktory, které se v procesu nespotřebovávají) a regulátorů (mezinárodní úmluvy, legislativní rámec), náklady na shodu a neshodu
- definice nákladů na shodu není nikdy definitivní, je třeba ji spolu s měnícími se podmínkami předělávat
Taguchiho ztrátová funkce
- na základě praktických zkušeností
L =
náklady na jakost/1 výrobek
A … ztráta při překročení tolerance d B … cena kontroly výrobku
n … kontrolní interval u … průměrný počet výrobků mezi
d … funkční tolerance (+,– odchylky kontrolami
od ideální hodnoty T) v rámci D … výrobní tolerance = vnitropodnikové
těchto mezí je výrobek dobrý zpřísnění tolerance
z … počet výrobků zhotovených Sm … směrodatná odchylka při kontrole
během kontroly měření
c … cena opravy stroje n =
D =
Monitoring nákladů zákazníka
- náklady na životní cyklus – pořizovací náklady, náklady na údržbu, likvidaci, náklady z nedisponibility
- náklady na zaběhnutí stroje, na výcvik personálu, náklady na seřizování, čištění stroje
- náhrada:
- odstranění škod na zdraví obyvatel, na ŽP, stavba ekologických zařízení, na obnovu budov, na preventivní opatření
- zjišťování efektu: sociální, výrobně-technické, uživatelské
- produktivita přidané hodnoty = (Vp – Vsd) / (Vsc + NIE)
- celkový uživatelský efekt:
Eu =
N …celkový počet uživatelů
M … suma efektů
T … doba, po kterou užíváme výrobek s vyšší jakostí
- rentabilita výrobku
R = EUR /C
EUR … průměrný roční efekt z užívání jakostnějšího výrobku
C … pořizovací cena
- koeficient uživatelské efektivity
KUE = EUi / NZC
NZC … náklady na životní cyklus výrobku
Článek podporuje:
plastové ohebné hadice pro chladící kapaliny
Žádné komentáře:
Okomentovat